حل اسرار 200 ساله یکی از عجیب ترین موجودات عصر یخبندان

یکی از پستانداران منقرض شده ساکن آمریکای جنوبی در اواخر عصر یخبندان، جانوری با گردن بلند مانند لاما، پاهای سه انگشتی مانند کرگدن و خرطومی مانند خوک خرطوم دار بود.

ویژگی های عجیب و غریب این پستاندار به نام ماکروکینیا (Macrauchenia) برای حدود دو دهه، دانشمندان را درخصوص چگونگی طبقه بندی آن دچار چالش کرده بود.

رمز و راز 200 ساله ماکروکینیا

از سال 1834 و زمانی که چارلز داروین، فسیل های "یک حیوان بسیار بزرگ" را در منطقه پاتاگونیا کشف کرد، دانشمندان با معمای پیچیده و ناشناخته ای مواجه شدند.

در سال 1838، سر ریچارد اوون بر اساس یافته های داروین، این موجود عجیب را چیزی شبیه شتر توصیف کرد، اما درخصوص جای گرفتن این حیوان در یکی از شاخه های خانواده پستانداران دچار تردید بود.

اما تیمی از محققان آمریکایی و آلمانی در مطالعه اخیر خود و با یافتن نمونه نادری از DNA این گونه عجیب و غریب، قطعه مهمی از این معمای 200 ساله را حل کردند.

راس مک فی، یکی از نویسندگان این مطالعه و از محققان دپارتمان پستانداران در موزه تاریخ طبیعی آمریکا در نیویورک عنوان کرد: فسیل های ماکروکینیا تقریبا فراوان هستند، اما شناخت دقیق این موجود بدلیل ترکیب ویژگی های غیرعادی، برای دانشمندان بسیار دشوار بود.

به گفته مک فی، پیش از این با بررسی فسیل ها مشخص شده بود که این جانور، در مکانی در آمریکای جنوبی کنونی تا اواخر دوره پلیستوسن (1.8 میلیون تا 11.700 هزار سال قبل) ساکن بوده و حدود 10 هزار سال قبل منقرض شد. این حیوان گردن دراز در اندازه یک اسب معمولی با جمجمه کشیده و باریک بود؛ دیافراگم بینی میان چشم ها قرار داشته و محققان حدس می زنند که این حیوان دارای خرطوم عضلانی مانند فیل یا خوک خرطوم دار بوده است.

(تصویر: livescience)

بدلیل این ویژگی ها، تامدت ها تصور می شد که ماکروکینیا متعلق به شاخه ای از طبقه پستانداران موسوم به پری سوداکتیل ها (Perissodactyls) است؛ در این شاخه، حیواناتی مانند اسب، کرگدن و خوک خرطوم دار قرار دارند.

مایکل هوفراتر، یکی دیگر از نویسندگان این مطالعه و استاد دانشگاه پتسدام آلمان عنوان کرد: اما این شاخه چندان مناسب ماکروکینیا یا سایر پستانداران عجیب و غریب عصر یخبندان بومی آمریکای جنوبی نیست. تشخیص رابطه تکاملی حیوانات از طریق مقایسه DNA امکانپذیر است، اما یافتن یک نمونه قابل قبول در فسیل های ماکروکینیا یک چالش بسیار بزرگ بود.

یک شاخه متفاوت

در مطالعه اخیر، محققان 6 فسیل ماکروکینیا و 11 فسیل Toxodon – گونه ای از پستاندار آمریکای جنوبی و از خویشاندان ماکروکینیا – را با هدف یافتن DNA مورد بررسی قرار دادند.

در نهایت یک نمونه قابل استفاده DNA میتوکندریایی در یکی از فسیل ها که در شیلی کشف شده بود، شناسایی شد. با استفاده از این نمونه، محققان توانستند 80 درصد ژنوم میتوکندریایی ماکروکینیا را بازیابی کنند.

مک فی تأکید کرد: ماکروکینیا ارتباط نزدیکی با اسب، کرگدن و خوک خرطوم دار دارد، اما جزو گروه پری سوداکتیل ها نیست. براساس نتایج بدست آمده، ماکروکینیا را در گروه "نزدیک به پری سوداکتیل مدرن"، اما نه در داخل این گروه جای دادیم.

نتایج این مطالعه در مجله Nature Communications منتشر شد.