موسسات آموزشی با قدمت کمتر از 15 سال ساماندهی می‌شوند

 دکتر مجتبی‌ شریعتی‌نیاسر در جمع مسئولان دانشگاه مهندسی فناوری‌های نوین قوچان با اشاره به اینکه در گذشته مراکز دانشگاهی فارغ از نیاز منطقه‌ای، ضرورت و استاندارد شکل‌گرفته‌اند، گفت:  در حال حاضر تعداد ۱۴۰ دانشگاه دولتی، ۳۵۳ مؤسسه غیرانتفاعی و بیش از صدها دانشگاه در حوزه آزاد، پیام نور و علمی کاربردی در سطح کشور وجود دارد که برای کیفی سازی آنها برنامه داریم.

وی در ادامه تصریح کرد:در حال حاضر جمعیت دانشجویی کشور حدود چهار میلیون و ۳۰۰ هزار نفر است که ۸۰ هزار عضو هیأت علمی تربیت این تعداد دانشجو را برعهده دارند.

نایب رئیس شورای گسترش آموزش عالی افزود: تعداد ۹۱۷ مرکز دانشگاهی کشور در سال ۸۴ در کشور فعالیت می کرد که این آمار در سال ۹۲ به تعداد ۲۸۰۰ مرکز افزایش یافت و سرانه مراکز دانشگاهی ایران در مقایسه با سرانه دانشگاهی کشور چین که جمعیتی بسیار بیشتر از ایران دارد بالاتر است.

دکتر شریعتی نیاسر گفت:در سال ۸۴ شاخص دانشجو به استاد ۲۵ بود که این میزان در سال ۹۲ به ۳۵ نفر رسید و خوشبختانه با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده این شاخص در حال حاضر به  ۲۷ رسیده است و امیدواریم با تعریف ماموریت‌های مشخص برای دانشگاه‌ها این شاخص تا عدد 20 و 22 نیز کاهش یابد.

معاون آموزشی وزیر علوم با تأکید بر اینکه نخستین گام این وزارتخانه برای جهت‌گیری مناسب در حوزه آموزش عالی مهار وضعیت قبلی و جلوگیری از صدور مجوزهای جدید بود، تصریح کرد: برای تدوین آمایش آموزش عالی حدود  یک سال و نیم کار مطالعه و تحقیق صورت گرفت و در نهایت این سند به عنوان اقدامی جدی و تحول‌گرا تصویب واجرایی می‌شود.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، به گفته وی، یکی از اقدامات مربوط به سند "آمایش آموزش عالی" تقسیم حوزه آموزش عالی کشور به ۱۰ منطقه بود که در حال حاضر این طرح نیز تدوین و اجرایی شده است.

دکتر شریعتی نیاسر در پایان با بیان اینکه طرح ساماندهی مؤسسات در حال توسعه دارای عمر زیر ۱۵ سال نهایی و ابلاغ شده است،‌گفت: کمک به مراکز آموزش عالی غیردولتی همچون مراکز غیرانتفاعی‌و موسسات آموزش عالی آزاد در دستور کار وزارت علوم قرار گرفته و رشد و به دنبال ارتقای کیفی این مراکز هستیم. ضمن اینکه رویکرد مهم دیگر این وزارتخانه توجه به مقاطع تحصیلات تکمیلی است به گونه‌ای که در آینده جامعه اثرگذار باشد

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا