ساخت پوست خزندگان در آزمایشگاه

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا از ساینس دیلی، فناوری کشت پوست انسان در آزمایشگاه به اندازه‌ای پیشرفت کرده است که اکنون از این فناوری برای ترمیم آسیب‌های ناشی از سوختگی استفاده می‌شود اما تاکنون محققان نتوانسته بودند پوست گونه‌های جانوری به غیر پستانداران را در آزمایشگاه تولید کنند.

لاک پشت سبز یکی از گونه‌های در حال انقراض است که هر ساله هزاران کیلومتر را برای تولیدمثل مهاجرت می‌کند. انسان‌ها تنها دشمن این گونه نیستند و نوعی ویروس موسوم به ChHV5 موجب تشکیل تومورهایی روی پوست، چشم‌ها، دهان و اندام‌های داخلی این جانور می‌شود و سیستم ایمنی آن را تضعیف می‌کند. بازسازی این تومورها در لابراتوار، یکی از چالش‌های محققان در طول 20 سال گذشته بوده است.
اکنون محققان راهکاری را یافتند که با استفاده از آن نه تنها سلول‌ها، بلکه ساختار سه‌بعدی پوست جانور نیز در آزمایشگاه تولید می‌شود و امکان مشاهده و بررسی فعالیت و عملکرد ویروس را در محیط واقعی فراهم می‌کند.
نتایج این تحقیقات علاوه بر درک بهتر ویروس ChHV5 و اثرات آن بر زندگی لاک پشت‌ها امکان مطالعه انواع مختلفی از ویروس‌ها را که به پوست و اندام‌های دیگر خزندگان و حتی انسان حمله می‌کنند نیز فراهم می‌کند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Journal of Virology منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا