مرگ ماهیان رودخانه اهرچایی به دلیل استفاده بی رویه آب در مزارع

به گزارش سیناپرس، داوود قاسم زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: طبق بررسی های میدانی کارشناسان حفاظت محیط زیست شهرستان اهر در طول 50 کیلومتری رودخانه اهر چای، هیچ گونه مشکل زیست محیطی دیده نشده است.وی ادامه داد: تنها دلیل تلف شدن ماهی های این رودخانه، کاهش آب در برخی مناطق اهر چای به دلیل توسعه باغات و زمین های زراعی در طول مسیر است.

قاسم زاده تاکید کرد: مردم و کشاورزان منطقه به صورت بی رویه از آب رودخانه استفاده می کنند که این امر موجب کاهش جریان آب در طول مسیر و در برخی نقاط موجب تلف شدن ماهی های کوچک رودخانه شده است.
وی اظهار کرد: حداقل جریان زیستی آب توسط شرکت آب منطقه ای استان از سد ستارخان رها سازی می شود و خواهشمند است روستاییان نسبت به صرفه جویی آب بیش از پیش توجه کنند.
دبیر شورای اطلاع رسانی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی تاکید کرد: در این محدوده صنایعی با مصرف آب بالا وجودندارد و تمامی صنایع موجود توسط کارشناسان محیط زیست پایش می شوند.
وی افزود: کاهش بارندگی و افزایش مصرف آب در فصل زراعی دلیل اصلی کاهش آب این رودخانه است.
به گزارش ایرنا، در روزهای اخیر خبری مبتنی بر تلف شدن ماهی های رودخانه شهرستان اهر به دلیل استفاده از آب این رودخانه برای مصارف صنعتی و معدنی در شبکه های اجتماعی و پایگاه های خبری منتشر شده بود.
رودخانه اهر (اهرچای) از ارتفاعات پیرسقا سرچشه می گیرد و در قسمت جنوبی شهرستان اهر به سمت شرق جریان پیدا می کند. این رودخانه در مسیر خود بعد از عبور از دهستان اوزمدل، حومه شهر اهر و نزدیکی آبادی لر در دهستان ورگهان، به رودخانه قره سو که از مشگین شهر رو به جنوب جریان دارد، می پیونده.
این رودخانه با طول 240 کیلومتر بعد از عبور از دهستان های گرما دوز، ورگهان و یافت، سرانجام بعد از مشروب ساختن اراضی زراعی روستاهای هم جوار، در اصلاندوز به ارس می ریزد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا