نگاهی به نیروگاه جدید خورشیدی در چین

یکی از معضلات مهم پیش روی جوامع انسانی در دهه های اخیر، بحث آلودگی محیط زیست و تولید آلاینده های جوی است. این موضوع که همزمان با صنعتی شدن جوامع و رویکرد گسترده انسان ها به استفاده از سوخت های فسیلی به وجود امده، در سال های اخیر یکی از دغدغه های سران کشورهای مختلف دنیا بوده و در این میان یکی از مهمترین اهداف پیش روی جوامع صنعتی، استفاده از انرژی های پاک و تجدید پذیر است.

به تازگی عملیات ساخت و راه اندازی نیروگاه بزرگ و جدید خورشیدی در چین در شهرک سی آن (Si'an Town)  واقع در منطقه چانگ ژینگ (Changxing) در استان ژجیانگ (Zhejiang) واقع در شرق کشور چین به پایان رسیده و استفاده از آن آغاز شده است.  

خورشید به عنوان ستاره منظومه شمسی و مرکز و منبع سیارات این منظومه؛ انرژی گرمایشی و نور سیارات منظومه خود را تامین می کند. بر اساس محاسبات دانشمندان؛ خورشید در هر ثانیه هزار ژول انرژی به یک متر مربع از زمین منتقل می کند. میزان انرژی تولید شده توسط خورشید که در کره زمین دریافت می شود، به اندازه ای زیاد است که هزاران برابر بیشتر از میزان کل انرژی مصرف شده توسط انسان بوده و تنها مشکل موجود در این زمینه، چگونگی جمع اوری و ذخیره این انرژی است.

به تازگی عملیات ساخت و راه اندازی نیروگاه بزرگ و جدید خورشیدی در چین در شهرک سی آن (Si'an Town)  واقع در منطقه چانگ ژینگ (Changxing) در استان ژجیانگ (Zhejiang) واقع در شرق کشور چین به پایان رسیده و استفاده از آن آغاز شده است.  این نیروگاه به طور رسمی از روز سه شنبه آغاز به کار کرده و عمده انرژی تولید شده از آن در مصارف صنعتی و کشاورزی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. پیش بینی می شود این نیروگاه قادر به تامین بیش از 70 میلیون kwh  انرژی در طول سال باشد.

گفتنی است چندی پیش بزرگترین نیروگاه خورشیدی شناور در جهان نیز  در کشور چین مورد استفاده قرار گرفته و به شبکه برق این کشور متصل شد. این نیروگاه روی دریاچه ای واقع در یک معدن متروکه زغال سنگ در نزدیکی شهر هواینان قرار دارد.

علی رغم اینکه چین در سال های گذشته به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان آلاینده های جوی در جهان محسوب می شد، اما طی چند سال اخیر گام هایی جدی و مهم در راستای کنترل این آلاینده ها و استفاده از سوخت های پاک در این کشور برداشته شده است. امروزه چین به عنوان کشوری پیشرو در زمینه تولید و استفاده از انرژی های تجدید پذیر شناخته شده و تلاش می کند تا شرایط بحرانی تغییرات آب و هوائی و تبعات ناشی از آن در سال های آینده را کنترل کند.

تصاویر این گزارش متعلق به روز گذشته، 27 ژوئن برابر با ششم تیرماه هستند.

منبع: xinhuanet

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا