پژواک غار، انگیزه نقاشی های باستانی

انسان در طول تاریخ حیات خود در کره زمین مراحل مختلفی را پشت سر گذاشته و در هر مرحله با بهره گیری از فناوری های ابداعی جدید توانسته است به سمت جلو حرکت کرده و پیشرفت کند. انسان ها در دوران پیش از تاریخ و قبل از شروع کشاورزی و یکجانشینی برای هزاران سال به صورت گروه های کوچکی در جستجوی غذا و منابع جدید از نقطه ای به نقطه دیگر کوچ کرده و این انسان های جمع آوری کننده غذا از غارها و پناهگاه های صخره ای به عنوان محل اقامت استفاده کرده و از خود در برابر خطرات محیطی مانند حیوانات وحشی و سرما محافظت می کردند.

به اعتقاد پژوهشگران ارتباط مستقیمی بین میزان و شدت پژواک و انعکاس صدا در غارها و ترسیم نقاشی روی دیواره های آن وجود داشته و هر چه میزان پژواک دا غارها بیشتر و دارای کیفیت بهتری بوده؛ نقاشی ها و تصاویر بیشتری در آن غارها ترسیم شده است.

 ماحصل این اقامت های موقت و گاه طولانی در غارها، نقاشی ها و تصاویر متعددی است که با انگیزه های مختلفی روی دیواره های غار ها ترسیم شده است. این سبک زندگی تا آغاز دوره نوسنگی ادامه داشته و تنها پس از شروع کشاورزی بود که انسان ها به تدریج از غارهای خود خارج شده و روستاهای اولیه را ایجاد کردند.

به تازگی گروهی از پژوهشگران با بررسی نقوش غارهای پیش از تاریخ و باستانی مناطق اطراف دریای مدیترانه دریافتند انسان های جمع آوری کننده غذا و دوره آغاز کشاورزی در ترسیم نقوش دیواری غارها از پژواک صدا در غارها الهام گرفته و متاثر بودند.

این تیم پژوهشی به سرپرستی مارگاریتا دیاز آندرئو (Margarita Díaz-Andreu) و توماسو ماتیولی (Tommaso Mattioli) از دانشگاه بارسلونا به بررسی نحوه اکوی صدا و پژواک آن در صخره ها و غارهای بائومه برونه (Baume Brune) در جنوب فرانسه پرداخته همچنین غارهای منطقه والی دی ایویدورو (Valle d’Ividoro) در سواحل شرقی ایتالیا را نیز مورد بررسی قرار دادند. در هر دو منطقه تعداد نسبتا زیادی پناهگاه صخره ای و غار وجود دارد که تنها در برخی از آن ها نقوش و تصاویر تزئینی دیده می شود. قدمت این تزئینات و نقوش به فاصله زمانی 6 هزار و 500 تا 5 هزار سال پیش رسیده و پژوهشگران برای بررسی و مطالعه این نقوش ، میکروفون های ویژه ای برای ثبت و اندازه گیری میزان، جهت، شدت و زمان انتشار اصوات استفاده کردند. در این پژوهش محققان از بادکنک های ویژه ای استفاده کردند که در نزدیکی نقوش قرار داشته و هر کدام نسبت به ارتعاشات اصوات حساس بوده و واکنش های ان در برابر اصوات ایجاد شده از مناطق مختلف غار و فاصله های متفاوت، بررسی و اندازه گیری شد.

در غارهای فرانسه نقوش در فاصله 21 تا 37 متری از ورودی غارها ترسیم شده و در ایتالیا این نقوش در فاصله ای بیشتر و حدود 76 تا 305 متری قرار داشتند.

در ادامه، اطلاعات مرتبط با اصوات به صورت تصاویر 3 بعدی حرکت آهسته از پژواک ها به عنوان حلقه های متحرکی که از مناطق مختلفی که صدا منعکس می شود،  در آمده و مورد مطالعه قرار گرفتند.

سرپرست این تیم تحقیقاتی اعتقاد دارد ارتباط مستقیمی بین میزان و شدت پژواک و انعکاس صدا در غارها و ترسیم نقاشی روی دیواره های آن وجود داشته و هر چه میزان پژواک در غارها بیشتر و دارای کیفیت بهتری بوده؛ نقاشی ها و تصاویر بیشتری در آن غارها ترسیم شده است.

منبع: sciencenews

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا