تقویت «اقتصاد روستایی» با کشت گیاهان دارویی

بنا به گفته محققین، در دهه‌های اخیر، نوع نگرش به روستا و اقتصاد روستایی دست‌خوش تحول شده است، به طوری که به منظور پایداری معیشت و امنیت اقتصادی در نواحی روستایی، اهمیت توجه به مواردی چون افزایش کارآمدی و اثربخشی فعالیت‌ها، میزان بهره وری از ظرفیت‌ها و توان‌های بالقوه و بالفعل موجود در فعالیت‌های اقتصادی افزایش یافته و همچنین متنوع‌سازی فعالیت‌های اقتصادی در فضای روستا جهت تضمین استمرار معیشت، ایجاد اشتغال و درآمد ضرورت پیدا نموده است.

به منظور بررسی این موضوع و با هدف پایدارسازی اقتصاد روستاها، پژوهشگرانی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، مطالعه ای را به انجام رسانده اند که نتایج آن اخیرا در فصل نامه «پژوهش و برنامه ریزی روستایی» وابسته به دانشگاه فردوسی مشهد منتشر گردیده است.

گیاهان دارویی اهمیت روزافزونی در فرهنگ عامه جهان پیدا نموده و گرایش به سمت آن‌ها روز به روز بیشتر می‌شود. نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که با افزایش کشت و کار این گیاهان در روستاها، می‌توان به پایداری بیشتری را در اقتصاد این مناطق رسید.

برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز برای این مطالعه کاربردی از روش‌های میدانی و کتابخانه‌ای استفاده شده است. در این پژوهش از اطلاعات ۳۳۶ سرپرست خانوار در ۱۳ روستای منتخب شهر قوچان بهره گیری شده است.

نتایج این تحقیق نشان می دهد که کاشت گیاهان دارویی به طور میانگین، ۱۵۹ درصد بیش‌تر از کاشت محصولات زراعی درآمدزایی ایجاد می‌کند و اشتغال‌زایی هر هکتار گیاهان دارویی، ۲۰۶ درصد بیش‌تر از گیاهان زراعی می‌باشد.

هم‌چنین بر اساس یافته های مطالعه فوق، علی‌رغم این‌که نیاز آبی گیاهان دارویی ۲۵ درصد بیش‌تر از گیاهان زراعی است، با توجه به درآمدزایی و اشتغال‌زایی بیش‌تر، آب مصرفی برای کشت و کار این گیاهان، اقتصادی تراست.

از سوی دیگر، طبق نظر روستاییان، حمایت‌های دولت می تواند سبب افزایش تمایل آن‌ها به کاشت گیاهان دارویی گردد و به طور کلی، این تحقیق نشان داده است که تولید گیاهان دارویی سبب پایدارسازی اقتصاد روستایی می‌شود.

طبق نظر محققین مجری این پژوهش، مسائل و مشکلاتی را که در توسعۀ کاشت گیاهان دارویی وجود دارد می توان با اقداماتی چون برگزاری کلاس‌های آموزشی و ترویجی گیاهان دارویی بین جوامع روستایی منطقه و همچنین ایجاد بازار مناسب خرید و غیره رفع کرد و از این طریق، کارآیی کاشت گیاهان دارویی را نیز بهتر نمود.

 

گزارش: محمدرضا دلفیه

منبع: جعفری، ح. و همکاران. 1396. تولید گیاهان دارویی رویکردی در جهت پایدارسازی اقتصاد روستایی (مطالعۀ موردی: روستاهای شهرستان قوچان). پژوهش و برنامه ریزی روستایی، 6(1): 187-173.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا