یک میلیارد روشن تر از خورشید

به گزارش سیناپرس ازمهر و به نقل از ساینس الرت، نوری که این دانشمندان موفق به تولید آن شده اند حدود یک میلیارد برابر درخشانتر از نور خورشید است.دانشمندان به این دستاورد خبرساز به عنوان تأکیدی بر اساس الکترودینامیک نگاه می کنند.

این پروژه علمی دیدنی توسط گروهی از دانشمندان دانشگاه نبراسکا – لینکلن و با استفاده از لیزر DIOCLES عملیاتی شده است.دونالد آمستر دانشمند اصلی این پروژه گفت: تئوریهای زیادی وجود دارد که هیچ گاه جنبه عملیاتی پیدا نمی کنند. ما تاکنون نتوانسته ایم بسیاری از آنها را در محیط آزمایشگاهی مورد آزمایش قرار دهیم زیرا هیچگاه منبع نوری در اختیار نداشته ایم که تا این حد درخشان باشد.

وی ادامه داد: تا پیش از انجام این آزمایش پیش بینی های زیادی مطرح می شد و البته برخی از آنها را مورد تأکید قرار داده بودیم.

لیزر DIOCLES در زمره قدرتمندرین لیزرهای آمریکا قرار دارد که از آن برای تولید نور مافوق درخشان استفاده شده است.

دانشمندان در این پروژه بی سابقه، پرتوی لیزری را بر الکترونهای هلیوم معلق تابانیده تا چگونگی فرار فوتونها از یک تک الکترون را مشاهده کنند.آنها امیدوارند که در آینده از نتایج این پروژه برای شکار تومورهای سرطانی استفاده کنند.

با این حال این پروژه برای دانشمندان از جذابیت زیادی برخوردار بوده زیرا آنها بیش از گذشته به این واقعیت آگاه شده اند که الکترونها قابلیت بالایی در انجام کارهای مافوق تصور دارند.