بی تفاوتی جامعه آمریکا به تغییرات اقلیمی

پرفسور دوگ مک آدام (Doug McAdam) استاد جامعه شناس در دانشگاه استنفورد اعلام کرد در شرایطی که حمایت دولت آمریکا از موضوع مبارزه با تغییرات آب و هوائی بسیار با اهمیت محسوب می شود، هنوز بسیاری از مردم این موضوع را به عنوان تهدیدی برای بشریت جدی نگرفته اند.

وی با مطرح کردن این موضوع در قالب مقاله ای علمی که در مجله تخصصی بازبینی سالانه علوم سیاسی (Annual Review of Political Science) منتشر شده است، از نتایج مطالعات و تحقیقات 40 ساله ای مبنی بر نظریه جنبش های اجتماعی استفاده کرده است تا دریابد چرا حرکت های مردمی پایدار در زمینه  تغییرات اقلیمی در ایالات متحده آمریکا ایجاد نشده است.

اگرچه تا کنون نظریات متعددی در رسانه های عمومی منتشر شده است که نشان می دهد بسیاری از آمریکائی ها اعتقاد دارند تغییرات آب و هوائی یک موضوع جدی است که باید با آن به نحو مقتضی برخورد شود اما در این کشور فقدان جنبش های جمعی و فعالیت های اجتماعی در زمینه مبارزه با تغییرات آب و هوائی به شدت دیده می شود.

اگرچه تا کنون نظریات متعددی در رسانه های عمومی منتشر شده است که نشان می دهد بسیاری از آمریکائی ها اعتقاد دارند تغییرات آب و هوائی یک موضوع جدی است که باید با آن به نحو مقتضی برخورد شود اما در این کشور فقدان جنبش های جمعی و فعالیت های اجتماعی در زمینه مبارزه با تغییرات آب و هوائی به شدت دیده می شود. از سوی دیگر همزمان با این بی تفاوتی اجتماعی، دانلد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا نیز به تازگی در اقدامی غیر قابل قبول از قرارداد پاریس که کشورهای مختلف جهان را ملزم به مبارزه با تغییرات اقلیمی می کرد، خارج شد.

پرفسور مک آدام موارد متعددی را به عنوان دلایل بی تفاوتی جامعه آمریکا به موضوع تغییرات آب و هوائی معرفی می کند که شاید اصلی ترین آن ها انکار واقعیت تغییرات آب و هوایی توسط نیروهای ضد تغییر اقلیمی است که این موضوع به شدت از سوی کارشناسان محکوم می شود. در کنار این موضوع، دو دستگی احزاب در کنگره امریکا ، لجاجت های سیاسی و فقدان حس مالکیت جمعی و احساس مسئولیت به کشور در بسیاری از حوزه های اجتماعی نیز از جمله دیگر مواردی محسوب می شود که سبب شده مردم آمریکا نسبت به موضوع تغییرات آب و هوائی بی تفاوت باشند.

علاوه بر موارد فوق، مک ادام موضوع افق زمانی اشتباه را نیز مطرح کرده و می نویسد:«بسیاری از مردم امریکا نسبت به مساله تاثیرات مهم تغییرات آب و هوائی دارای دیدگاه درستی نبوده و آن را مربوط به آینده ای دور و مبهم می دانند.»

وی در رابطه با فقدان حس مالکیت جمعی و احساس مسئولیت به کشور نیز به موضوع آفریقائی های آمریکائی تبار اشاره می کند که به شدت از سوی پلیس با برخورد بد مواجه هستند و این موضوع سبب شده تا آن ها که بخش بزرگی از جامعه امریکا را تشکیل می دهند، خود را جزئی از این جامعه احساس نکرده و این موضوع درباره اسپانیائی – آمریکائی ها نیز صدق می کند که مساله ای نگران کننده از منظر جامعه شناسی به شمار می رود. به طور خلاصه اگر اقلیت های جامعه و بخش های خاص جمعیت شناسایی و متعهد به انجام اقدامات لازم در مورد یک موضوع باشند، اقدامات و مشارکت های  مردمی بسیار بیشتری در آن حوزه رخ خواهد داد. از سوی دیگر هیچ بخشی از جامعه ایالات متحده آمریکا نیز نسبت به موضوع تغییرات آب و هوائی احساس مالکیت و وظیفه نکرده و خود را ملزم به انجام واکنش در این حوزه نمی داند و در نتیجه شاهد این حقیقت هستیم که هیچ جنبش اجتماعی قدرتمندی در این زمینه در جامعه آمریکا به وجود نیامده است.

اگرچه هم اکنون بیش از 400 سازمان رسمی در رابطه با تغییرات آب و هوائی در آمریکا به فعالیت می پردازند اما به گفته محققان، آن ها به طور کلی از انجام اعمال مخالف نظرات دولت اجتناب کرده و  به نفع تاکتیک های متعارف از ارائه  آموزش عمومی اجتناب می کنند. از سوی دیگر سازمان های رقیب دارای بودجه بسیار بیشتری بوده و هزینه های بیشتری را پرداخت می کنند و به این ترتیب بیشتر سازمان ها و نهادهای فعال در زمینه مبارزه با تغییرات اقلیمی در آمریکا فاقد کارائی و تاثیر جمعی لازم هستند.

منبع: xinhuanet

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا