اختلال تیروئید و کاهش باروری

غده تیروئید یا سپردیس پروانه‌ای‌شکل بوده و در قسمت بالایی حنجره، در جلوی گلو قرار دارد. این غده جزء بزرگترین غدد اندوکرین بوده که از دو بخش تشکیل شده است. وزن آن حدود بیست و پنج گرم بوده و اندازه آن در خانم‌ها بزرگتر است، البته اندازه آن در دوران قاعدگی و حاملگی افزایش می‌یابد. واحدهای تشکیل دهنده غده تیروئید آسینوس یا فولیکول بوده و دارای چهار عمل‌کرد اصلی هستند؛ جذب و انتقال ید، ساخت و ترشح تیروگلوبین، اتصال ید به تیروگلوبین به منظور ساخت هورمون‌های تیروئیدی و ترشح هورمون تیروئید به دستگاه گردش خون.

اختلالات در کارکرد این غده می‌تواند، باعث مشکلاتی در مردان و زنان شود. از جمله این مشکلات در مردان کوتاهی قد، تاخیر در بلوغ و ناتوانی جنسی است. در زنان هم همان‌طور که گفته شد یکی از مهم‌ترین اثرات اختلال تیروئید نقش موثر آن روی ناباروری در زنان است. این موضوع از آن‌جایی اهمیت دارد، که زنان بیشتر از مردان به اختلال تیرویید دچار می‌شوند.

جایگاه غده تیروئید در بدن

دکتر سیمین ظفردوست در گفت‌وگو با ایرنا در این باره گفته است: «اگر این بیماری در دوران بارداری کنترل نشود می تواند اثرات بسیار نامطلوبی برروی جنین و مادر داشته باشد»  این جراح و متخصص زنان و زایمان مهم‌ترین این تاثیرات را سقط جنین، مرده زایی و مرگ داخل رحمی، تولد زودرس کودک و حتی فشارخون بارداری و کم خونی در زنانی که در دوران بارداری دچار اختلال تیروئیدی می شوند بر شمرده است. 

بر همین اساس این متخصص به زنانی که قصد بارداری دارند توصیخه کرده است، قبل از اقدام وضعیت تیروئید خود را نزد پزشک متخصص غدد برسی کنند.  او از جمله علایم این اختلال را  تغییر در وضع بدن، تمرکز فکر، اختلال در چربی خون، ضربان قلب و دمای بدن ذکر کرده است.

ظفردوست یکی از دلایل شیوع 4 تا 5 برابری این اختلال در زنان نسبت به مردان را شیوع بیشتر بیماری‌های خود ایمنی در زنان دانست.  او همچنین درباره تداخل داروهای تیرویید و مکمل‌های دوران بارداری گفته است:« مولتی  ویتامین های و مکمل های کلسیم و آهن در دوران بارداری با جذب داروی لووتیروکسین ( قرص تیروئید) تداخل ایجاد می کند، بهتر است زنان بارداری که قرص کم کاری تیروئید و مولتی ویتامین استفاده می کنند بین استفاده این داروها حداقل 3 تا 4 ساعت فاصله بگذارند».

بر اساس آمارهای وزارت بهداشت، ناباروری یکی از مشکلات شایع زوج‌های جوان است و در مجموع 15 درصد ازدواج‌های کشور با مشکل ناباروری مواجه می‌شوند.

 

غزال غضنفری

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا