چشم مجهز به «وای فای» ساخته شد

در علم پزشکی به چشم به عنوان اندامی پیچیده و حساس با ساختاری حیرت انگیز نگاه می شود اما این بدان معنا نیست که چشم از هر نظر کامل و بدون نقص عمل می کند به طوریکه در برخی موارد تمرکز درستی بر روی اطراف نداشته و از آن مهمتر اینکه در گذر زمان به تدریج کیفیت عملکرد خود را از دست می دهد.

همچنین در معرض نورهای شدید و یا با سرایت عفونت، دردآور می شود.

این موارد موجب شده تا محققان شرکتی دانش بنیان در ایتالیا موسوم به «MHOX» پروژه بی سابقه را به راه اندازند که در آن تلاش می شود با هدف ارتقای عملکرد چشم انسان بتوان آن را با نمونه های سنتزی با قابلیت های ویژه جایگزین کرد.

«فیلیپ ناستی» که هدایت محققان در این پروژه را بر عهده دارد می گوید: تازه ترین دستاوردهای دانش چاپ زیستی و هک کردن زیستی این امکان را به ما می دهد تا در آینده نزدیک بتوانیم بخشهایی از اندام های عملکردی بدن انسان را به راحتی چاپ کنیم. از این طریق خواهیم توانست بخش هایی که به هر دلیل آسیب دیده و کیفیت عملکردی خود را از دست داده اند با نمونه های سنتزی جدید جایگزین کنیم و یا حتی سطح عملکرد آنها را به میزان بیشتری ارتقا دهیم.

فناوری جدید این محققان تحت عنوان «EYE» ارایه شده که در آن از یک چاپگر زیستی سه بعدی ساز استفاده می شود.

این دستگاه با استفاده از یک سوزن مخصوص می تواند سلول های مختلفی را به شکل ساختار مورد نظر در کنار هم قرار داده و اندام ارگانیک مورد هدف را تولید کند.

تا پیش از این تولید اندام هایی نظیر گوش به این روش صورت گرفته اما به جهت پیچیدگی های ساختاری چشم، محققان جرأت نزدیک شدن به این اندام خاص را نداشتند.

چشم انداز ترسیم شده محققان ایتالیایی اینگونه است که افراد بتوانند سه نوع چشم مختلف از پروژه «EYE» را انتخاب کنند:«Heal» که با هدف التیام چشم های آسیب دیده ارایه شده است، «Enhance» که با هدف بهبود عملکرد چشم سالم ارایه شده و فرد استفاده کننده می تواند از مزایای فیلتر ویژه آن استفاده کرده و تصاویر را سفید و سیاه ببیند (که البته فرد با مصرف یک قرص مخصوص می تواند این حالت را از بین ببرد) و نهایتا «Advance» که برای ارتقای عملکرد چشم به سطحی ویژه مطرح شده است.

نسخه سوم قابلیت های خاصی دارد به طوریکه فرد می تواند آنچه را که می بیند ثبت و ضبط کرده و با استفاده از فناوری «وای فای» تعبیه شده در چشم، آنها را با دیگران به اشتراک بگذارد. این اشتراک گذاری با استفاده از دستگاه های مختلف از جمله تلفن همراه صورت می گیرد.

طراحان این پروژه در نظر دارند تا از اوایل سال ۲۰۲۷ فناوری جدید خود را روانه بازار کنند.(مهر)