ایران در توسعۀ فناوری ارتباطات یک پله بالا رفته است

 

برمبنای این گزارش، ایران از نظر شاخص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات با صعود یک‌پله‌ای خود، از مرتبۀ 90 جدول در سال 2015، به جایگاه 89 در سال 2016 رسیده است و به این ترتیب در منطقۀ آسیا و اقیانوسیه کشوری در حال توسعه معرفی شده است.

همچنین این گزارش نشان می‌دهد در حالی‌که ضریب نفوذ تلفن ثابت در ایران به ازای هر 100 نفر 38.27 درصد است، ضریب نفوذ موبایل 93.38 درصد است.

در همین راستا، ضریب نفوذ اینترنت 44.08 درصد و ضریب نفوذ خدمات باندپهن ثابت (اینترنت ثابت) 10.86 درصد اعلام شده است.

بر اساس گزارش اتحادیۀ جهانی مخابرات، 53.40 درصد خانوار ایرانی از رایانه استفاده می‌کنند که از میان آن‌ها 52.18 درصد به اینترنت دسترسی دارند.

 

*نگاهی به وضعیت توسعۀ ارتباطات در جهان و خاورمیانه

تحقیقات جهانی نشان می‌دهند، بالغ بر ۵‌ میلیارد نفر از مردم جهان از موبایل استفاده می‌کنند که 312 میلیون نفر از این تعداد، در خاورمیانه هستند. با درنظر گرفتن ضریب نفوذ ۱۲۷ درصدی این فناوری در جهان، می‌توان نتیجه گرفت که به‌طور متوسط هر نفر بیشتر از یک موبایل دارد.

همچنین بر اساس تازه‌ترین آمارهای جهانی در سال 2017، در دنیا 3.8 میلیارد نفر از اینترنت استفاده می‌کنند که از این تعداد، 147 میلیون نفر ساکن خاورمیانه هستند. این آمار نشانگر رشد 15 درصدی کاربران اینترنت در خاورمیانه است.

به این معنی که حدود ۶۰ درصد از جمعیت خاورمیانه از اینترنت استفاده می‌کنند.

بررسی‌ها حاکی از آن است که تعداد 1 میلیارد و 514 میلیون نفر در آسیا و اقیانوسیه کاربر فعال اینترنت هستند که از این میان، 1 میلیارد و 441 میلیون نفر برای دسترسی به رسانه های اجتماعی از موبایل استفاده می کنند.

بر اساس تحقیقات و آمارها، دو سوم کل جمعیت جهان دارای موبایل هستند و 80 درصد از گوشی‌های مورد استفاده مردم دنیا، گوشی هوشمند است.

 همچنین تخمین زده شده است که نیمی از ترافیک وب جهان از طریق موبایل است و نیمی از گوشی‌های جهان پهنای باند دارند و به نوعی آنلاین هستند.

گفتنی است که به مجموع تعداد کاربران جهانی اینترنت در سال ٢٠١٦ نسبت به سال قبل از آن، 354 میلیون نفر اضافه شده است که این آمار به معنای رشد 10 درصدی در طول یک سال است.

غزال غضنفری

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا