یک فرود تاریخی دیگر برای راکت فالکون 9

اسپیس ایکس با پرتابهای مفوقیت آمیز و بازیابی راکت، حالا خود را به پیشگام اصلی صنعت فضانوردی تجاری تبدیل کرده است. در تازه ترین مأموریتی که به این شرکت محول شده بود ماهواره ارتباطاتی بلغارستان با موفقیت به فضا پرتاب شد.

راکت فالکون 9  ماهواره BulgariaSat-1 را به مدار پرتاب کرد و درحالی که ماهواره همچنان در مسیر حرکت خود به سمت مدار از پیش تعیین شده بود، بخش اول راکت فرود مهمی را بر روی سکوی شناور روباتیکی مستقر در اقیانوس اطلس انجام داد.

این راکت که پیشتر هم در ژانویه امسال پرتاب موفقیت آمیزی را تجربه کرده بود ماهواره بلغارستان را به مدار بالای ویژه ای منتقل کرد. این بدان معنا بود که راکت در حین ورود به اتمسفر باید در برابر حرارت بیشتری مقاومت می کرد.

فرود راکت فالکون 9 اگرچه یک فرود بی نقص در عالی ترین سطح نبود اما نکته مهم این است که اسپیس ایکس راکت خود را در حین فرود از دست نداد.

این برای دومین بار بود که اسپیس ایکس از راکتی که پیشتر هم به فضا فرستاده بود استفاده می کرد.

این شرکت نشان داده که با استفاده از روشها و تکنیکهای مختلف می توان فاصله زمانی مورد نیاز برای آماده سازی یک راکت در پرتابهای متوالی را به چند ماه کاهش داد. کارشناسان به این نکته به عنوان شاه کلید کاستن از هزینه ها در جریان این دست از پرتابهای فضایی تجاری نگاه می کنند.

این موفقیت درحالی به دست آمده که ایلان ماس ک مالک اسپیس ایکس به دنبال پرتاب راکتها در روزهای متوالی است.

 مترجم : مهدی پیرگزی

منبع : popsci

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا