ساخت دستگاه کنترل قند خون با الهام از گزش پشه

به گزارش سیناپرس از ایسنا و به نقل از ساینس، استفاده از روش‌های کنونی برای تهیه نمونه خون دردآور و ناخوشایند است، به همین منظور بسیاری از شرکت‌ها تجهیزات مختلفی همچون ایمپلنت‌های مجهز به سنسور گلوکز و دستگاه‌های نیمه خودکار کنترلی در این زمینه ارائه کرده‌اند.

طرح اولیه این دستگاه سال 2007 توسط محققان کانادایی ارائه شده که دستگاهی با کمترین روش تهاجمی و پیشرفته خودکار بود و برای نمونه‌گیری گلوکز خون با روش گزش پشه برنامه‌ریزی شده بود. در حال حاضر نمونه پیشرفته این دستگاه ارائه شده که مانند ساعت مچی بر روی دست قرار گرفته و با ضربه بر روی مویرگ‌های دست نمونه خون برای آزمایش میزان گلوکز گرفته می‌شود.

در این روش نمونه‌گیری به صورت فوری، خودکار و دوره‌ای انجام شده و به دلیل نمونه‌گیری خون نتیجه آن معتبر است.

این دستگاه نه فقط میزان گلوکز خون را اندازه‌گیری می‌کند، بلکه در آینده برای دیگر آزمایش‌های خون همچون آزمایش سرطان و ژنتیک نیز کاربردی خواهد بود.

نمونه‌های اولیه این دستگاه بر اساس محرک فیزوالکتریک پوست را به کمک سوزن سوراخ می‌کرد و نمونه‌گیری انجام می‌شد. این دستگاه‌ها گران‌قیمت و سنگین بودند و استفاده از آنها در هر زمانی دشوار بود. به همین دلیل محققان از ترکیبات فلزی ارزان‌قیمت، سوزن کوچک و محرک SMA برای نیروی نفوذی بیشتر در پوست استفاده کردند.

دستگاه جدید از دو قسمت ساعت مانند که شامل باتری، صفحه LED محرک و دیگر مولفه‌های مختلف می‌باشد تشکیل شده است. این دستگاه دارای کارتریج، پایه مجهز به سوزن و نوار تست است.

نفوذ سوزن این دستگاه در بدن موجب ناراحتی و آزار نشده و دقیقا مانند گزش پشه احساس می‌شود. این دستگاه قابل برنامه‌ریزی نمونه‌برداری در طی روز بوده و نتایج نیز از طریق امواج بی‌سیم به گوشی هوشمند و یا مطب پزشک ارسال می‌شود.