پژوهش های زمین شناسی عامل مرگ اقیانوس

تفنگ های هوای فشرده ای که لرزه ایجاد می کنند و با عنوان Seismic air guns شناخته می شوند به طور متناوب در عملیات های شناسائی و کشف منابع نفت و گاز مورد استفاده قرار می گیرند. مطالعات جدید نشان می دهد که این انفجارهای ناشی از هوای فشرده به طور دراماتیکی سبب مرگ جانوران میکروسکوپی ساکن اقیانوس ها و به طور خاص، پلانکتون ها (zooplankton) می شود.

مطالعات جدید نشان می دهد که انفجارهای ناشی از هوای فشرده به طور دراماتیکی سبب مرگ جانوران میکروسکوپی ساکن اقیانوس ها و به طور خاص، پلانکتون ها (zooplankton) می شود.

در آزمایش های انجام شده همچنین مشخص شد که استفاده از این تفنگ ها در پژوهش های اکتشافی دارای تاثیراتی به مراتب مخرب تر از آن چه تا کنون تصور می شد است و استفاده از آن ها مرگ بین 18 تا 60 درصد از موجودات میکروسکوپی منطقه آزمایش شده را رقم خواهد زد. این تلفات تنها در موجودات میکروسکوپی بالغ رخ نداده و حتی موجب مرگ لارو ها و نوزادان این موجودات می شود. متاسفانه تاثیرات هر شلیک هوای فشرده در پژوهش های اقیانوس شناسی حدود هزار و 220 متر از اقیانوس را تحت تاثیر قرار می دهد در حالی که پیش از این گمان می رفت این تاثیر مخرب تنها در حدود 9 متر است. به همین دلیل دانشمندان خواستار بازنگری و مطالعه دوباره تاثیرات این نوع از پژوهش های زمین شناسی در محیط زیست شده اند. در همین رابطه دکتر روبرت مک کولی (Robert McCauley) پزوهشگر مرکز علوم و فناوری های دریایی در دانشگاه کورتین اعلام کرد: «پلانکتون ها پایه تشکیل دهنده حیات در محیط زیست اقیانوس ها هستند و لرزه های ناشی از پژوهش های زمین شناسی و اکتشاف نفت می تواند تاثیراتی بسیار مخرب در جمعیت این موجودات داشته باشد.»

لازم به توضیح است که دانشمندان برای انجام این مطالعات، اقدام به بازسازی آزمایشگاهی آن نکرده و به طور مستقیم به بررسی تاثیرات این روش پژوهشی در خلیج جنوبی تاسمانیا پرداختند. در این مطالعات میزان و تعداد پلانکتون ها پیش و پس از انجام آزمایش تفنگ های هوای فشرده ای که لرزه ایجاد می کنند؛ بررسی و اندازه گیری شد.

دکتر جیسون سمنس (Jayson Semmens) استاد رشته اقیانوس شناسی و مطالعات دریایی در دانشگاه تاسمانیا نیز که در این مطالعات حضور داشت در رابطه با تاثیرات مخرب آزمایش تفنگ های پژوهشی فوق گفت: « تعداد پلانکتون های زنده و مرده در آب دریا با استفاده از تکنیک ویژه و جدیدی پیش و پس از شلیک تفنگ های هوای فشرده شمارش شده و آمار به دست آمده نشان دهنده مرگ دو تا سه برابری این موجودات در پی استفاده از تفنگ های فوق است.»

پژوهشگران امیدوارند دولت ها و شرکت های فعال در حوزه  اکتشاف و استخراج با در نظر گرفتن این مطالعات از روش های جایگزین برای فعالیت های پژوهشی در اقیانوس ها استفاده کرده و در نظر داشته باشند، پلانکتون ها نقشی بسیار مهم در شکل گیری و تداوم محیط زیست اقیانوس ها ایفا می کنند.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی journal Nature Ecology and Evolution  منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.