ارتباط گروه خونی و خطر حمله قلبی

حملات قلبی را می توان یکی از مهمترین مشکلات جسمی در بین مردم دنیای مدرن دانست. حمله قلبی که در اصلاح پزشکی به آن myocardial infarction گفته می شود معمولا سبب ایجاد آسیب هایی جدی و دائمی و حتی مرگ ناشی از نابودی سلول های عضلات  قلب بر اثر فقدان اکسیژن و خون می شود.  

بر اساس گزارش های رسمی؛ تنها در کشور هندوستان طی هر 33 ثانیه یک نفر بر اثر سکته قلبی از دنیا می رود و این موضوع همواره ذهن پزشکان و پژوهشگران را به خود مشغول کرده است به ویژه که در سال های اخیر گروه سنی افرادی که حملات قلبی را تجربه می کنند از سنین کهنسالی به سمت سنین میانسالی و جوانی پائین آمده است.

مطالعات جدید پژوهشگران به طور مشخص نشان می دهد که پزشکان باید به گروه خونی به عنوان یک عامل مهم در بروز بیماری های قلبی و عروقی توجه کنند. به این ترتیب در کنار عواملی مانند سن، جنسیت، وزن، فشار خون، کلسترول ؛ سبک زندگی و  ژنتیک باید موضوع گروه خونی را نیز در رابطه با بیماری های قلبی مورد توجه قرار داد.

دلایل و عوامل متعددی برای ایجاد حملات قلبی از سوی پژوهشگران شناسائی شده است که از آن میان می توان به نوع تغذیه، مصرف دخانیات و مشروبات الکلی؛ فشار خون بالا، سبک زندگی بی تحرک و فاکتورهای متعددی مانند وراثت و ژنتیک اشاره کرد. قابل توجه است که علی رغم نقش بسیار مهم سبک زندگی و تحرک جسمانی در پیشگیری از ابتلا به حملات قلبی، پژوهش هایی که در سال جاری میلادی انجام شده است نشان می دهد گروه خونی نیز در بروز حملات قلبی نقش دارد. بر اساس مطالعات انجام شده توسط تیم پژوهشی  Kole and Associates مشخص شد که افراد دارای گروه های خونی A، B و AB به نسبت افراد دارای گروه خونی O به میزان بیشتری در خطر بروز بیماری های قلبی و عروقی و حملات قلبی هستند.

در این پژوهش که  گزارش نتایج آن به طور رسمی در انجمن قلب و عروق اروپا (European Society of Cardiology) ارائه شد،  1 میلیون و 300 هزار نفر مورد مطالعه قرار گرفته و مشخص شد افراد دارای گروه های خونی غیر از O به میزان 9 درصد بیشتر در معرض خطر بروز بیماری های قلبی و عروقی و سکته قلبی به طور خاص، هستند. در همین رابطه دکتر بهارات کوکرتی (Bharat Kukreti) از پژوهشگران ارشد و متخصصان قلب بیمارستان پاراسا در گورگائون هندوستان که در این مطالعات حاضر بود اعلام کرد: «در مطالعات انجام شده مشخص شد که افراد دارای گروه خونی O علاوه بر اینکه کمتر در معرض خطر بیماری های قلبی قرار دارند، از طول عمر بیشتری نیز برخوردار هستند.»

در این پژوهش به طور خاص  771 هزار و 113 فرد با گروه های خونی غیر از O  و 519 هزار و 743 نفر با گروه خونی O از نظر وضعیت سلامت عروق قلبی مطالعه شده و شرایط آن ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

در بین تمامی افرادی که دارای گروه خونی غیر O بودند، یک و نیم درصد تجربه بیماری های قلبی را داشتند در حالی که این میزان در افراد دارای گروه خونی O رقم یک و چهار دهم را نشان می داد. به همین ترتیب خطر بروز حملات قلبی نیز در افراد داری گروه های خونی غیر O به طرز معناداری بیشتر بود. یافته های این مطالعات به طور مشخص نشان می دهد که پزشکان باید به گروه خونی به عنوان یک عامل مهم در بروز بیماری های قلبی و عروقی توجه کنند. به این ترتیب در کنار عواملی مانند سن، جنسیت، وزن، فشار خون، کلسترول ؛ سبک زندگی و  ژنتیک باید موضوع گروه خونی را نیز در رابطه با بیماری های قلبی مورد توجه قرار داد.

موضوع مهمی که باید به آن اشاره کرد این است که هنوز دلیل ارتباط بین گروه خونی و افزایش و کاهش خطر حملات قلبی مشخص نشده است البته مطالعات پیشین نشان می داد که افراد دارای گروه های خونی A، B و AB به نسبت افراد دارای گروه خونی O به میزان بیشتری پروتئین موسوم به   blood-clotting protein در خون خود دارند که این موضوع منجر به افزایش سطح کلسترول می شود.

در خاتمه گفتنی است پژوهشگران تاکید می کنند که داشتن گروه خونی O دلیلی برای بی توجهی به بیماری های قلبی و  عدم رعایت موارد پیشگیرانه از این بیماری و در پیش گرفتن سبک زندگی غلط نبوده و افراد دارای این گروه خونی نیز می توانند بیماری ها و حملات قلبی را تجربه کنند. در این میان هنوز از سبک زندگی به عنوان اصلی ترین عامل پیشگیری از حملات قلبی یاد شده و در پیش گرفتن سبک زندگی مناسب و سالم، داشتن ورزش و تحرک و رژیم غذائی مناسب می تواند افراد را از خطر بروز بیماری های قلبی دور کند.

منبع: thehealthsite

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا