كشف عنصر پرقدرت راديوم

 ماری کوری و همسرش پيِر كوري به اين كشف قانع نشدند زيرا بقيه ماده‏اي كه بعد از پلونيوم به دست آمد، به مراتب قوي‏تر و موثرتر از پلونيوم بود. آن‏ها دوباره به صاف كردن محلول پرداختند تا آنكه ماده جديدي را كشف كردند و آن را راديوم ناميدند. راديوم عنصر عجيبي بود. قدرت راديو اكتيويته آن ميليون‏ها بار بيش از اورانيوم بود و اين همان چيزي بود كه ماري كوري مدت‏ها درجستجويش بود. راديوم به آساني روي فيلم عكاسي اثر مي‏گذارد و شدت اين تاثير حتي موقعي كه فيلم در كاغذ ضد نور پيچيده شده باشد ديده مي‏شود.

ماري كوري دريافت كه راديوم روي بافت بدن اثر مي‏كند و آن را از بين مي‏برد. بنابراين مي‏توان از آن براي معالجه سرطان و ساير بيماري‏هاي پوستي استفاده كرد. گرمايى كه از عنصر راديوم به دست مي ‏آيد به حدي است كه مي‏تواند در هر ساعت يك برابر و نيم وزن خود، يخ را آب كند. اين انرژيِ حرارتي از خودِ راديوم توليد مي‏شود يعني راديوم به اتم‏هاي ساده‏ تر تجزيه مي‏شود و ايجاد گرما مي‏كند.

ماري كوري با اين كشف دنيا را به تكان درآورد و به همراه همسرش، برنده جايزه نوبل فيزيك شد. راديوم در شمار يكي از گرانبهاترين و كمياب‏ترين فلزات جهان قرار دارد. هرچند كشف راديوم و ديگر عناصر راديواكتيويته افتخار فراواني براي كوري به ارمغان آورد اما تماس دائم با اين عناصر خطرناك باعث فرسايش سلول‏هاي بدن ماري كوري گرديد و وي سرانجام در چهارم ژوئيه 1934م با تني رنجور درگذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا