روغن های گیاهی و سلامتی

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا از روزنامه دیلی میل، از جمله فواید سایر روغن ها می توان به روغن دانه کتان اشاره کرد که یک منبع گیاهی خوب از روغن های امگا 3 است که در ماهی چرب یافت می شوند و یا روغن دانه آفتابگردان که مملو از ویتامین E است و می تواند موجب تقویت شرایط پوستی شود.
به گفته کارشناسان تغذیه، روغن های مختلف بسیاری می تواند باعث تقویت سلامتی شوند و از ابتلا به طیف وسیعی از بیماری ها مانند درد مفصل و بیماری قلبی پیشگیری کنند.
در این گزارش به فواید سلامتی چند روغن خوراکی اشاره شده است: 
***روغن زیتون فوق بکر 
از فواید مصرف روغن زیتون فوق بکر می توان به کمک به حفظ حافظه، پیشگیری از ابتلا به زوال عقل، کاهش التهاب در بدن و کمک به بهبود وضعیت هایی مانند مشکلات پروستات، آرتریت و اگزما اشاره کرد.

***روغن نارگیل
گرچه روغن نارگیل مملو از چربی های اشباع است که با ابتلا به بیماری قلبی ارتباط دارند، اما این روغن در عین حال حاوی نوعی چربی به نام اسید لوریک است که می تواند برای درمان عفونت های ویروسی و باکتریایی مفید باشد. 

***روغن دانه کتان
روغن دانه کتان منبع خوبی از یک نوع روغن امگا 3 – از اسید های چرب ضروری برای بدن – به نام ALA است و نیز هورمون های گیاهی آن برای زنان یائسه مفید است .

***روغن آفتابگردان
روغن آفتابگردان مملو از ویتامین E است، به طوری که یک قاشق سوپخوری این روغن می تواند نزدیک به 50 درصد ویتامین E توصیه شده روزانه فرد را تامین کند.

***روغن گردو
روغن گردو مملو از اسیدهای چرب امگا 3 'ALA' است . مقداری از این روغن به دو اسید چرب امگا 3 دیگر به نام های EPA و DHA تبدیل می شود که می تواند باعث کاهش التهاب درون بدن شود و از ابتلا به بیماری قلبی پیشگیری کند.

***روغن بادام زمینی
این روغن مملو از چربی های اشباع نشده است که به افزایش کلسترول HDL و کاهش کلسترول بد LDL کمک می کند.

***روغن آووکادو
یک مطالعه نشان داد که استفاده از این روغن جذب ترکیبات تقویت کننده سلامتی به نام کارتنوئیدها و لوتئین را از یک سالاد مخلوط در قیاس با یک سالاد بدون روغن آووکادو، بیش از 15 برابر افزایش می دهد.

***روغن کلزا
این روغن تعادلی از اسیدهای چرب امگا3، 6 و 9 دارد که برای مفصل، مغز و سلامت قلب مفید است و امگا 3 بیشتری نسبت به روغن زیتون دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا