آیا بدافزارها به کامپیوترهای مک روی آورده‌اند؟

به گزارش سیناپرس از رایورز به نقل از بیزنس اینسایدر،  کامپیوترهای مشهور شرکت اپل، با نام تجاری "مک"، همواره از دید کارشناسان به اطمینان و نیز آسیب‌پذیری بسیار کم نسبت به بدافزارها مشهور بوده‌اند و اپل نیز همیشه این نکته را موجب افتخار خود دانسته است.
اما اطلاعات و آمار جدید نشان می‌دهد که ظاهراً این قاعده در حال تغییر به زیان اپل است.
وضعیت آسیب‌پذیری کامپیوترهای شرکت اپل، در مقایسه با دیگر پلتفرم‌ها به ویژه ویندوز مایکروسافت، همیشه قابل قبول بوده است و سیستم‌عامل این شرکت یعنی OSX (که اکنون MacOS خوانده می‌شود) از نظر ساختاری و طراحی، از این جهت امن به شمار می‌رود.

لیکن آمار و ارقامی که به تازگی منتشر می‌شود، نشان از افزایش بی‌سابقه بدافزارها در این سیستم‌عامل و به تبع آن، رایانه‌های شرکت اپل دارد.
مطابق آماری که شرکت امنیتی مکافی ارائه داده، صرفاً در سه ماه نخست سال جاری، این کامپیوترها شاهد افزایش ۵۳ درصدی بدافزارها بوده‌اند. بر طبق همین آمار، عدد عجیب‌تری مشاهده می‌گردد، بدین ترتیب که در طول سال ۲۰۱۶ نیز افزایشی معادل ۷۴۴ درصد در تعداد این بدافزارها گزارش شده است.

مکافی اعلام کرده که در سه ماه نخست سال ۲۰۱۷ بیش از هفتصدهزار نمونه بدافزاری بر روی این کامپیوترها کشف شده‌اند. این در واقع به معنای سه‌چهارم تمام آلودگی‌ها در طی زمان موردنظر است.
این شرکت امنیتی علت این افزایش غیرمنتظره را رشد بدافزارهای تبلیغاتی دانسته است.
به گفته این شرکت، کاربران اغلب نرم‌افزارهایی را روی سیستم خود نصب می‌کنند که راه را بر ورود بدافزارهای تبلیغاتی باز می‌کند و موجب آلودگی سیستم می‌گردد.

این بدافزارها هرچند به صورت تهاجمی عمل می‌کنند، اما آنچنان که تصور می‌رود مخرب نیستند. بدین ترتیب نمی‌توان آنها را در رده باج‌افزارهای خطرناکی دانست که تمامی اطلاعات کامپیوتر را به گروگان می‌گیرند تا کاربر را برای بازپس‌گیری آنها مجبور به پرداخت باج نمایند.

گفتنی است که شرکت اپل، فروشگاه نرم‌افزاری خود را برای عرضه نرم‌افزار ویژه کامپیوترهای دسکتاپ عرضه کرده و از کاربران خواسته که تنها از این طریق به تهیه نرم‌افزاری مطلوب خود بپردازند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا