برخی طرح های کلان ملی انتظارات را محقق نکردند

سیناپرس،دکتر تورج محمدی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا در مورد طرح های کلان ملی این دانشگاه مانند طرح قطارهای پرسرعت ایران و میزان پیشرفت آنها در سال تحصیلی گذشته گفت: طرح های کلان ملی متعلق به دوره قبل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هستند که برخی از این طرح ها به طور کلی ارتباط لازم را با بهره بردار در سطح ملی ایجاد نکردند و شاید روند پیشرفت آنها کند بوده است که انتظارات پیش بینی شده را در این شرایط محقق نکرده اند. 
محمدی ادامه داد: به واقع دانشگاه علم و صنعت در سه تا چهار طرح، محوریت دارد و در سال گذشته وقت زیادی را برای ارزیابی عملکرد آنها صرف کرده است؛ به هر حال، ما معتقدیم پیشرفت کار صورت گرفته مطابق با نظر شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری(عتف) و بهره بردار، فراتر از اعتبارات تخصیص یافته اولیه است. 
پژوهشگر نمونه دانشگاه علم و صنعت در سال های 91 تا 94 اضافه کرد: با وجود این، اصرار داریم ارتباط جدی تر و مستمرتری را با بهره برداران داشته باشیم. در مورد طرح قطار پرسرعت می خواهیم با راه آهن جمهوری اسلامی ایران ارتباط تنگاتنگی ایجاد کنیم. امیدواریم با تغییر و آرایش جدید این طرح، نظر موافق بهره بردار را جلب کنیم. 
وی در مورد طرح توسعه فناوری موتور هواپیماهای جت هم گفت: این طرح به خوبی پیش رفته است و در ارتباط با آن منتظر تخصیص اعتبار مراحل بعدی هستیم. به طور کلی طرح های کلان ملی در شورای عالی عتف با جدیت بررسی شده اند؛ بعضی از این طرح ها تصویب و برای آنها اعتبار در نظر گرفته شده و بعضی هنوز تعیین تکلیف نشده اند.
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه علم و صنعت ایران ادامه داد: در مجموع شورای عالی عتف به جمع بندی رسیده که تعدادی از طرح های کلان با جدیت دنبال شوند. همچنین خارج شدن بعضی طرح های کلان از اولویت به دلیل پیشرفت کم و نارضایتی بهره برداران است.
وی با اشاره به واگذاری پروژه های جدی در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی به دانشگاه ها توسط وزارت نفت گفت: این گام بسیار مهم است. هر کدام از دانشگاه ها پروژه های بزرگی را قبول مسئولیت کرده اند که کار کارشناسی شده و امیدواریم این مدل الگوی دیگر حوزه ها قرار گیرد و اعتمادی که به دانشگاه ها شده است، نتیجه بخش و مستمر باشد.
وی در مورد تعداد پژوهشکده های دانشگاه علم و صنعت (11 پژوهشکده) که 6 پژوهشکده از این تعداد همچنان در حال راه اندازی است، گفت: در دوره مدیریت گذشته وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در بعضی دانشگاه های بزرگ پژوهشگاهی ذیل عنوان دانشگاه مصوب شد و در آن پژوهشکده هایی را به تصویب هیات امنا رساندند. دانشگاه علم و صنعت ایران هم از این امر مستثنی نبوده است. 
وی افزود: پیش از این 4 پژوهشکده در دانشگاه فعال بود که سابقه آنها به بیش از 20 سال می رسد و با همکاری صنایع مربوطه فعالیت می کنند. در حال حاضر 27 مرکز پژوهشی و پژوهشکده در دانشگاه علم و صنعت ایران فعال هستند و معاونت پژوهشی ضمن ارزیابی عملکرد آنها برای تک تک این مراکز برنامه دارد.

***مراکز پژوهشی را ساماندهی می کنیم
استاد دانشکده مهندسی شیمی، نفت و گاز تصریح کرد: در صورتی که این پژوهشکده ها شرایط لازم را از نظر فعالیت های کیفی در راستای برنامه راهبردی دانشگاه داشته باشند، تلاش می کنیم موافقت اصولی وزارتخانه را برای آنها بگیریم. دانشگاه مصمم است مراکز پژوهشی را ساماندهی کند. چند جلسه مقدماتی در سال 95 برای ارزیابی آنها داشتیم و مراحل ارزیابی ادامه دارد. 
وی تاکید کرد: مراکزی که متناسب با برنامه راهبردی دانشگاه فعالیت می کنند و حداقل های لازم را کسب کرده باشند به فعالیت خود ادامه می دهند. طبیعتا برخی مراکزی که در راستای برنامه های دانشگاه نباشند، یا حداقل های علمی و پژوهشی را تامین نکنند، مختومه می شوند.

***کیفیت را بر کمیت پژوهش ها ارجح دانستیم
محمدی همچنین در خصوص فعالیت های این دانشگاه در حوزه پژوهش در سال تحصیلی 96-95 اظهار کرد: از یکی دو سال گذشته کیفی کردن فعالیت های پژوهشی را آغاز کردیم؛ زیرا در رتبه بندی دانشگاه ها موثر است. نتایج این جهت گیری خیلی زود نشان داده شد. دانشگاه علم و صنعت ایران که 43 مقاله آن در زمره یک درصد برتر جهان است، براساس رتبه بندی موسسه تایمز در سال 2017، بین 500 تا 600 دانشگاه برتر جهان و بر اساس رتبه بندی کیو اس/ QS ، بین 550 تا 600 دانشگاه برتر قرار گرفت.
استاد نمونه دانشگاه علم و صنعت خاطرنشان کرد: براساس رتبه بندی پایگاه اسکوپوس/Scopus ، بین دانشگاه های فنی و مهندسی داخل کشور سومین تولید مقاله را با حدود یکهزار و 600 مقاله در سال 2017 داشته ایم. در ارزیابی لایدن، از رتبه بندی سال قبل 436 به رتبه 432 ارتقای رتبه داشتیم. بر اساس گزارش سایت ای اس آی/ESI ، بیش از 7800 مدرک علمی از دانشگاه علم و صنعت ایران ثبت شده و تعداد استنادات ما بیش از 60 هزار است. مهم ترین فاکتور متمایز کننده دانشگاه علم و صنعت نسبت به تعداد استنادات به مقالات است؛ یعنی معدل 7 که بین همه دانشگاه های داخلی بیشتر است.
وی اضافه کرد: همچنین در ارتباط با شرکت های دانش بنیان دانشگاهی 5 شرکت داریم که مذاکره با آنها انجام شده و تصور می کنیم روند قانونی تا پایان سال 96 انجام شود و به صورت شرکت دانش بنیان داشگاهی درآیند و این شرکت ها از امتیازات آیین نامه استفاده کنند.

***اعضای هیات علمی به دانشگاه اعتماد کنند
محمدی با اشاره به این که تعداد شرکت های دانش بنیان داشگاه علم و صنعت بیشتر از این تعداد است، افزود: با توجه به ناشناخته بودن فرهنگ تجاری سازی، برخی همکاران هیات علمی ما در مورد ارائه اطلاعات شرکت های دانش بنیان خود به دانشگاه تردید دارند. مدیریت دانشگاه تلاش کرده با تصویب آیین نامه های مورد نیاز در هیات امنا حمایت های لازم را در اختیار شرکت ها بگذارد. 
وی یادآور شد: در صورتی که یک شرکت دانش بنیان به شرکت دانش بنیان دانشگاهی تبدیل شود، دو طرف از منافع یکدیگر استفاده می کنند؛ یعنی سهام شرکت به عنوان سهام ممتاز در اختیار دانشگاه قرار می گیرد و شرکت هم از نام دانشگاه در گرفتن پروژه ها استفاده می کند و امکانات فیزیکی دانشگاه در اختیار شرکت قرار می گیرد. 
این پژوهشگر حوزه نفت و پتروشیمی گفت: غیر از این تعداد، شرکت های مستقر در مرکز رشد را از 19 شرکت به 26 شرکت افزایش داده ایم. پیش بینی می کنیم تا سال 1399، دستکم 100 شرکت در این مراکز داشته باشیم برای رسیدن به این هدف باید توسعه فیزیکی و فرهنگ سازی داشته باشیم تا اعضای هیات علمی با ثبت شرکت های در حال رشد در این مرکز مستقر شوند و از امکانات دانشگاه استفاده کنند و بعد دانش بنیان شوند.
وی تاکید کرد: همچنین قصد داریم تعداد قطب های علمی را با توجه به دستور جدید وزارتخانه افزایش دهیم. ظرفیت 24 قطب در دانشگاه ارزیابی شده که به وزارتخانه اعلام کرده ایم و امیدواریم در کنار اینها قطب های فناوری را نیز گسترش دهیم.
محمدی همچنین تصریح کرد: در سال 95 برای فعالیت های ارتباط با صنعت 12 دفتر همکاری با صنایع هدف در دانشگاه راه اندازی شده و حجم وصولی به بیش از 18 میلیارد تومان رسیده که نسبت به سال قبل افزایش قابل توجهی داشته است. 25 درصد از اعضای هیات علمی در ارتباط با صنعت فعال هستند که قصد داریم این آمار را به 50 درصد برسانیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا