گزارش تصویری از تونل علم در اکوادور

چندی است که موسسه علمی ماکس پلانک (Max Planck) که دفتر اصلی آن در کشور آلمان قرار دارد، در طرحی ابتکاری اقدام به برگزاری نمایشگاه هایی با عنوان تونل علم (Science Tunnel) می کند. آخرین نمایشگاه مرتبط با این موسسه در شهر کویتو، پایتخت کشور اکوادور در حال برگزاری است. هدف اصلی از برگزاری این نمایشگاه در گوشه و کنار جهان، آشنا کردن نسل جوان و کودکان با مفاهیم علمی عنوان شده است.

در تونل علم امکان تماس مستقیم تمامی افراد با مفاهیم علمی وجود داشته و به تناسب شرایط؛ بازدید کنندگان می توانند تجربیاتی همراه با دیدن، بو کردن، لمس و شنیدن آزمایش ها داشته و همچنین در این نمایشگاه امکان مشاهده تصاویر واکنش مغز به  محرک های مختلف نیز وجود دارد.

بر اساس اظهارات مسئولان این نمایشگاه، در تونل علم امکان تماس مستقیم تمامی افراد با مفاهیم علمی وجود داشته و به تناسب شرایط؛ بازدید کنندگان می توانند تجربیاتی همراه با دیدن، بو کردن، لمس و شنیدن آزمایش ها داشته و همچنین در این نمایشگاه امکان مشاهده تصاویر واکنش مغز به  محرک های مختلف نیز وجود دارد.

یکی دیگر از بخش های جالب ارائه شده در این نمایشگاه، آئینه جادوئی است که فرد کاربر با قرار گرفتن در برابر آن قادر به دیدن اندام داخلی بدن مانند ریه، قلب و … بوده و می تواند شاهد عملکرد آن باشد.

در همین رابطه کاریداد پرز (Caridad Perez) هماهنگ کننده این طرح اعلام کرد: «تور بین المللی تونل علم به طور رسمی از سال 2000 هزار میلادی فعالیت خود را آغاز کرده و و هدف اصلی آن تشویق جوامع به در پیش گرفتن سیاست توسعه پایدار علمی است. در برنامه اخیر تونل زمان در اکوادور به طور موازی از فعالیت ها و برنامه های آکادمیک نیز استفاده شده است.»

پیش از این نمایشگاه فوق در چهار قاره مختلف جهان ارائه شده بود و هم اکنون در منطقه ای به مساحت هزار و دویست متر مربع در کشور اکوادور در حال اجرا است. محل برگزاری این نمایشگاه نیز خانه فرهنگ اکوادور بوده و قرار است تا تاریخ 21 آگوست برابر با 30 مرداد ماه خورشیدی به فعالیت خود ادامه دهد.

کاریداد پرز در خاتمه توضیحات خود افزود: «به طور معمول وقتی ما به شیمی، فیزیک یا زیست شناسی فکر می کنیم، تکالیف درسی انجام نشده در پایان یک روز تعطیل در ذهنمان آمده و این احساس معمولا خوشایند نیست. در این نمایشگاه تلاش می شود ذهنیتی مناسب و مثبت از مفاهیم علمی در ذهن بازدید کنندگان ترسیم شده و  علم را تبدیل به یک بخش روزانه در زندگی کنیم. »

منبع: xinhuanet و efe.com

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا