با ورزش مغز خود را تقویت کنید

تیمی از پژوهشگران دانشگاه ویسکونسین مدیسون در مطالعات خود دریافتند که افراد دارای تمرینات منظم ورزشی به مدت دست کم یک ساعت در روز و به ویژه کسانی که از ورزش ها و روش های مدرن استفاده می کنند دارای متابولیسم گلوکوز بهتری نسبت به سایر افراد بوده و این موضوع بر میزان احتمال ابتلا به آلزایمر در آن ها تاثیر دارد. در این مطالعات میزان سوخت و ساز و متابولیسم گلوکز و فرایندی که سلول های مغزی را تغذیه می کند بررسی شد. این روند به طور معمول و در پی ظهور آلزایمر با اختلال رو به رو می شود.

این مطالعات بر اهمیت ورزش و فعالیت بدنی در حفظ سلامت سلول های مغزی و محافظت در برابر آلزایمر تاکید داشته و آن را به عنوان یک روش درمانی معرفی می کند. در شرایطی که بیشتر مردم اعتقاد دارند نمی توان در برابر آلزایمر اقدامی درمانی انجام داد؛ نتایج این پژوهش می تواند بسیار امید بخش بوده و بر اساس آن می توان ادعا کرد با داشتن فعالیت های جسمی، امکان کنترل بیماری و جلوگیری از روند پیشرفت آن امکان پذیر است.

در همین رابطه ریان دورتی (Ryan Dougherty) از پژوهشگران ارشد این تیم تحقیقاتی اعلام کرد: «این مطالعات بر اهمیت ورزش و فعالیت بدنی در حفظ سلامت سلول های مغزی و محافظت در برابر آلزایمر تاکید داشته و آن را به عنوان یک روش درمانی معرفی می کند. در شرایطی که بیشتر مردم اعتقاد دارند نمی توان در برابر آلزایمر اقدامی درمانی انجام داد؛ نتایج این پژوهش می تواند بسیار امید بخش بوده و بر اساس آن می توان ادعا کرد با داشتن فعالیت های جسمی، امکان کنترل بیماری و جلوگیری از روند پیشرفت آن امکان پذیر است.»

در این مطالعات میزان فعالیت های جسمی و بدنی بیش از 93 فرد داوطلب در گروه افراد میانسال مورد بررسی قرار گرفت. تمامی این افراد از نظر ژنتیکی در خطر ابتلا به آلزایمر بوده و البته هنوز هیچ نشانه ای از عوارض بیماری در آن ها گزارش نشده بود.

در این میان پژوهش های انجام شده نشان می دهد که داشتن ورزش هایی مانند پیاده روی سریع، قدم زدن و دویدن می تواند تاثیری به سزا در کنترل روند رشد آلزایمر داشته باشد. در این مطالعات همچنین علاوه بر میزان فعالیت بدنی مشارکت کنندگان؛ سوخت و ساز و سطح گلوکز مغز آن ها نیز بررسی و آنالیز شد.

در مطالعات فوق همچنین از فناوری بسیار پیشرفته و جدید تصویر برداری با عنوان 18F-fluorodeoxyglucose positron emission tomography (FDG-PET) استفاده شده است که به کمک آن امکان ترسیم متابولیسم گلوکزی افراد در تمام مناطق مغز و در طول مدت مطالعات، امکان پذیر بود.

نتایج به دست آمده از این بررسی ها حاکی از وجود شواهد و مدارک کافی برای اثبات وجود نقش موثر فعالیت های جسمی به عنوان عاملی مهم و تاثیر گذار در سلامت مغز کاهش خطر آلزایمر بوده و البته پزوهشگران بر این موضوع تاکید کردند که برای بررسی دقیق ارتباط ورزش در سنین جوانی و خطر ابتلا به آلزایمر در کهنسالی، نیاز به انجام مطالعات بیشتری وجود دارد.

گفتنی است پیش از این مطالعات انجام شده حاکی از نقش موثر ورزش در تقویت حافظه بوده و البته در یک پژوهش محدود که در سال 2016 انجام شده بود نیز بر احتمال وجود نقش موثر ورزش بر پیشگیری از آلزایمر تاکید شده بود. از جمله عوامل مهم دیگری که در سلامت مغز و احتمال ابتلا به آلزایمر وجود دارد می توان به عادت های خواب، برنامه های روزانه شخصی، مصرف ویتامین ها و الگوی مصرف دارو اشاره کرد.

شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی آلزایمر (Journal of Alzheimer's Disease) منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

منبع: sciencealert

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا