فرصت دست هکرها ندهیم

این اقدام در راستای افزایش آگاهی عمومی صورت گرفته است که نقش غیر قابل انکاری در بهبود امنیت شبکه و جلوگیری از فعالیت‌های مجازی هکرها دارد. هدف از این کار نشان دادن این واقعیت به مردم است که هک کردن دستگاه و وسایل ارتباطی در صورت رعایت نکردن ایمنی از جانب شما تا چه اندازه برای هکرها ساده و بی دردسر خواهد بود.

 

 مطابق آمار و اطلاعات به دست آمده از پلیس فتا، افراد و شرکت‌های زیادی در طول یک سال اخیر قربانی حملات هکری شدند. بخش مهمی از این قربانیان در سطحی نبودند که هکرها برای نفوذ به وسایل آن‌ها برنامه‌ریزی خاصی کرده باشند، بلکه اشتباهات خود افراد باعث شده هکرها این فرصت را به دست بیاورند. با هم هفت عدد از این این اشتباهات مهلک در فضای مجازی را که توسط پلیس فتا منتشر شده را به نقل از این نهاد مرور می‌کنیم.

 

مراقب وای فای عمومی باشید

ساختن یک شبکه وای فای قلابی شبیه به شبکه وای فای اصلی، اصلا کار سختی برای هکرها نیست؛ بنابراین پیش از پذیرش و دریافت هر شبکه وای فای، بهترین راه برای مطمئن شدن از اصل یا قلابی بودن این شبکه، سوال کردن از یک کارمند شرکت خدمات ارائه‌دهنده اینترنتی است. پس همیشه صحت و درستی وای فای عمومی را بررسی کنید تا مانع از افشای اطلاعات خود از طریق این شبکه شوید.

 

شبکه را خاموش کنید

پس از پایان استفاده از اینترنت وای فای، تمام خدمات مورد استفاده خود را قطع کنید و سپس از دستگاه بخواهید تا شبکه مورد نظر را از حافظه پاک کند و به صورت خودکار به آن متصل نشود.

 

 وای فای خود را خاموش کنید

هنگامی که از وای فای استفاده نمی‌کنید، حتما آن را خاموش کنید. این کار بسیار ساده، از اتصال دستگاه شما به هرگونه شبکه سخت افزاری به صورت خودکار و بدون اطلاع شما جلوگیری خواهد کرد.

از VPN استفاده کنید                                                              

VPNها به عنوان واسطه‌ای میان دستگاه شما و سرور ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی عمل می‌کنند و کلیه فعالیت‌های شما را از طریق حلقه کوچک اینترنتی و رمزگذاری شده خود، مسیریابی خواهد کرد. به این ترتیب با استفاده از وی پی ان می‌توانید از ورود متجاوزان برای افشای اطلاعات چه از طریق موبایل و چه از طریق رایانه و تبلت جلوگیری کند.

مراقب گذرواژه‌های خود باشید

تغییر مرتب گذرواژه‌ها و استفاده نکردن از گذرواژه‌های تکراری در دستگاه‌های مختلف، از جمله اقدامات اساسی به منظور جلوگیری از هک شدن به شمار می‌رود. همچنین خدماتی هم وجود دارد که از تایید برنامه دو مرحله‌ای حمایت می‌کند و به کاربر اجازه می‌دهد دو سطح از محافظت گذرواژه‌ای را بر روی سرویس‌هایی مانند جی میل، توییتر و فیس بوک اضافه کند.

 از امن بودن شبکه اطمینان حاصل کنید

هیچکس در زمان خروج از منزل، درب ورودی را باز نمی‌گذارد پس چرا باید شبکه آنلاین خود را به صورت کاملا باز رها کنیم؟ اگر یک شبکه امن باشد، نماد قفل سبز رنگ در کنار درگاه نشان داده می‌شود که نام دیگر آن Https است. این قفل، کار رمزنگاری داده‌های عبوری از دستگاه شما به سرور اینترنت را انجام خواهد داد و به این ترتیب، هر هکری نمی‌تواند به اطلاعات شخصی شما دست پیدا کند.

از اپلیکیشن‌های مشکوک استفاده نکنید

همواره مجوز نصب اپلیکیشن‌ها را قبل از نصب و اجرا بررسی و مطالعه کرده و اطمینان پیدا کنید که سراغ اطلاعات غیرضروری و حاشیه‌ای نمی‌روند؛ چرا که برخی اپلیکیشن‌ها ممکن است خطرناک باشند. به عنوان مثال، یک اپلیکیشن ترسیم نیازی نیست به سراغ لیست افراد مخاطب و یا اطلاعات شبکه‌ای گوشی شما برود.

غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا