هوش مصنوعی آغازگر عصر جدید اکتشافات فضایی

بدون شک افزودن هوش مصنوعی به ماشین آلاتی که برای اکتشافات فضایی راهی مدار زمین و فراتر از آن می شوند غیرقابل اجتناب خواهد بود. بدین ترتیب می توان تصور کرد که چنین کاوشگرهایی بدون اتلاف وقت و منتظر ماندن برای دریافت دستور از زمین، اقدام به تصمیم گیری کنند.

حالا خبر می رسد که آژانس فضانوردی آمریکا تحقق چنین چشم اندازی را به صورت جدی آغاز کرده است.

درحالی که با آغاز عصر جدیدی از اکتشافات فضایی، کاوشگرهای بیشتر و بیشتری راهی فضا می شود، برخی از آنها آنچنان پیشرفته هستند که تنها باید نظاره گر عملکردشان از فاصله دور باشیم زیرا این دسته از کاوشگرها کاملا خودکار خواهند بود.

کاوشگرهایی که در آینده راهی مقاصد ناشناخته ای می شوند قطعا با سناریوهای مبهم و حتی غیرقابل توضیحی روبر می شوند. اینجاست که هوش مصنوعی وارد عمل می شود.

استیو چن و کری واگساف از آزمایشگاه پش رانش جت ناسا بر این باورند که چنین ماشین آلاتی همزمان با پیشرفت مأموریت، از شرایط مختلف می آموزند تا بتوانند خود را با موقعیتهای جدید تطبیق دهند. در واقع آنها خود را به نقاطی می رسانند که به دور از چشم قدرتمندترین تلسکوپها خواهد بود.

محققان ناسا در گزارشی اعلام کردند: کاوشگرهای روباتیکی که به هوش مصنوعی مجهز هستند این قابلیت را دارند که بر اساس مشاهداتشان اقدام به تصمیم گیری کنند. بدین ترتیب می توان انتظار بررسیهای مؤثرتر و حتی مشاهداتی را از آنها داشت که عملا غیرممکن به نظر می رسند.

به عنوان مثال می توان از هوش مصنوعی در یک کاوشگر فضایی این انتظار را داشت که تفاوت دقیق میان یک توفان و اوضاع جوی مساعد حاکم بر یک سیاره دوردست را به درستی تشخیص دهد.

مترجم : مهدی پیرگزی