گیاه آفریقایی، کلید درمان آلزایمر

بیماری آلزایمر شایع ترین بیماری تحلیل برنده عصبی محسوب شده و با علائمی مانند سردرگمی، از دست دادن حافظه، اختلال در عملکرد شناختی – عاطفی همراه است.

دکتر وین گرنت کارتر، استاد دانشکده پزشکی دانشگاه ناتینگهام گفت: «هرچه طول عمر افراد بیشتر شود، تعداد افراد مبتلا به زوال عقل نیز بیشتر می شود. یافته های ما نشان می دهند، داروهای سنتی، مواد شیمیایی جدیدی را فراهم می آورند که از قابلیت کند کردن روند بیماری آلزایمر برخوردار هستند.»

در سال 2015 تعداد افراد مبتلا به زوال عقل بالغ بر 46.8 میلیون نفر تخمین زده شد. محققان و شرکت های دارویی در سراسر جهان در رقابت تنگاتنگی برای کشف درمان های جدید برای این بیماری هستند و عصاره های گیاهی یکی از منابع بالقوه برای تولید دارو محسوب می شود.

در بیماران مبتلا به آلزایمر و بیماری هایی مانند پارکینسون و میاستنی گراویس (myasthenia gravis)، فعالیت انتقال دهنده عصبی استیل کولین کاهش پیدا می کند که این مسأله منجر به اختلال در عملکرد حافظه و توجه می شود.

محققان دانشگاه ناتینگهام در مطالعه اخیر خود، گیاه بومی مرکز و غرب آفریقا به نام گیاه Carpolobia Lutea را مورد بررسی قرار دادند. این گیاه یک درخت یا گیاهچه ای است که در جنگل های بارانی و منطقه ساوانای گینه در سیرالئون، کامرون و نیجریه به وفور دیده شده و تا 4.5 متر رشد می کند.

(تصویر: sci-news)

به صورت سنتی، از این ریشه این گیاه برای درمان عفونت دستگاه تناسلی، التهاب لثه و دردهای کمر استفاده می شود. این گیاه همچنین از خواص ضدالتهابی، ضد ورم مفاصل، ضد میکروبی، ضد درد و مالاریا نیز برخوردار است.

نتایج بدست آمده در مطالعه اخیر نشان داد، گیاه Carpolobia Lutea می تواند از پیام رسان های شیمیایی در مغز که نقش حیاتی در عملکردهای حافظه و یادگیری ایفا می کنند، محافظت کند.

داروهای موجود – مهارکننده های استیل کولین استراز – تجزیه طبیعی استیل کولین را کاهش می دهند؛ اما این گیاه از توانایی بسیار بالایی برای جلوگیری از تجزیه استیل کولین برخوردار است، اما در عین حال، دارای خواص ضد اکسیدانی در مقابله با رادیکال های آزاد است.

نتایج این مطالعه در مجله Pharmaceutical Biology منتشر شد.

 

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: sci-news

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا