اهمیت استقرار نظام نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه در بهینه سازی تاسیسات فاضلاب

به گزارش خبرگزاری سیناپرس به نقل از شرکت فاضلاب تهران، امروزه با پیشرفت فنآوری و ورود تجهیزات جدید به صنعت، بحث نگهداری و تعمیرات از اهمیت ویژه ای برخوردار شده است.  با توجه به حجم و تنوع تأسیسات و تجهیزات مورد بهره برداری در صنعت آب و فاضلاب کشور نیز توجه به نگهداری صحیح و برنامه ریزی شده از این تأسیسات اهمیت ویژه ایی دارد.

سیستم نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه (pm) یکی از انواع سیستم های نگهداری و تعمیرات است که سیاست خود را به برنامه ریزی مدون تعمیر و سرویس تجهیزات و قطعات قبل از خرابی معطوف داشته و با تدوین دستورالعمل های مناسب به انجام سرویس ها، بازدیدهای دوره و تدوین قطعات می پردازد. در رابطه با تاسیسات جمع آوری و دفع فاضلاب در شهر تهران و وجود نظام جامع نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه تصفیه خانه های فاضلاب به سراغ مهندس کوروش جودکی رئیس بخش نگهداری و تعمیرات شرکت فاضلاب تهران رفتیم تا در باره اقدامات و دستاوردهای در سال ٩٥ و برنامه های سال ٩٦  شرکت فاضلاب جویا شویم. در ذیل این گفت و گو را ملاحضه می کنید.

درباره سیستم نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه در صنعت آب و فاضلاب و لزوم استقرار این سیستم در بحث تاسیسات فاضلاب شهر تهران توضیح بفرمایید.

سیستم نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه یکی از انواع سیستم های نگهداری و تعمیرات می باشد که سیاست خود را به برنامه ریزی مدون تعمیر و سرویس دستگاهها و تجهیزات قبل از خرابی معطوف داشته و خصوصًا در صنایعی که حساسیت فرآیند بالا است و وقوع تعمیرات بدون برنامه هزینه های غیرمستقیم زیادی به سیستم وارد می کند، با تدوین دستورالعمل های مناسب به انجام سرویس ها، بازدیدهای دوره ای و تعمیرات ادواری می پردازد.

هدف اصلی از استقرار سیستم نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه در تأسیسات آب و فاضلاب، بهینه کردن توانایی تجهیزات ودستگاهها جهت حداکثر کارایی، کاهش خرابی و از کارافتادگی آنها  می باشد و اهداف جزیی آن شامل افزایش آماده بکاری، افزایش قابلیت اطمینان، کاهش هزینه های اضافی و کاهش توقف ها می باشد.

بر همین اساس برنامه جامع استقرار نظام نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه (PM) شامل ٣٦ بند و بر اساس استاندارد ٢٠٠١و ss-en١٣٣٠٦ تدوین شده است که بر طبق آن تصفیه خانه های آب وفاضلاب در یک گروه و خطوط انتقال وشبکه های فاضلاب نیز  به صورت مجزا با هم مقایسه می شوند.

این برنامه در چه سالی تدوین شده و آیا بر طبق آن شرکت های آب و فاضلاب در استان تهران ارزیابی شده اند؟

ارزیابی فعالیتهای نگهداری وتعمیرات براساس ٣٦ بند نظام جامع نگهداری وتعمیرات  تقریبا از سال ١٣٩٠ توسط جناب آقای مهندس رستمیان که بعنوان مشاور آبفای استان تهران معرفی گردیده بود،آغاز گردید که پنج  بار ارزیابی های شرکتها ی تحت پوشش آب وفاضلاب استان تهران انجام پذیرفت ودرهر پنج مورد تصفیه خانه های فاضلاب محلی  اول شدند.

همچنین ارزیابی تصفیه خانه های آب و فاضلاب استان تهران در مهر ماه سال ٩٥ توسط دفتر PM شرکت آب وفاضلاب استان تهران انجام شد که بر این اساس تصفیه خانه فاضلاب جنوب تهران و تصفیه خانه های محلی شرکت فاضلاب بالاترین امتیاز را کسب کردند.

لطفا با توجه به کسب امتیاز برتر شرکت فاضلاب در ارزیابی برنامه جامع استقرار نظام نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه PM ، به اقدامات دفتر نگهداری و تعمیرات شرکت فاضلاب در سال گذشته اشاره کنید.

یکی از اقدامات شاخص اجرا شده در بخش نگهداری و تعمیرات شرکت فاضلاب تهران در سال ١٣٩٥راه اندازی سامانه هوشمند ISC  نظارت و بازرسی آنلاین فعالیت های نگهداری وتعمیرات درخطوط انتقال فاضلاب ، شبکه های فاضلاب و تاسیسات جمع­آوری فاضلاب بر پایه RFID (سیستم شناسایی با استفاده از فرکانس رادیویی) است. سامانه مذکور یک سامانه شناسایی بی سیمی است که قادر به تبادل داده ها بوسیله برقراری اطلاعات بین یک Tag(ابزار شناسایی) و یک Reader (بازخوان اطلاعات) می­باشد. لازم به توضیح است راه اندازی این سیستم هوشمند امکان تهیه بانک اطلاعاتی و داده کاوی در آن، تهیه هوشمند صورت وضعیت پیمانکاران بهره بردار، انجام فعالیت­های روزانه بازرسی مطابق با دستورکارهای ارجاعی، برقراری ارتباط با سامانه های GIS وGPS وعکس­برداری، فیلمبرداری و نمایش اطلاعات بازرسی به صورت آنلاین را فراهم شده است و اجرای آن منجر به افزایش کیفیت  ونظارت آن لاین انجام فعالیتهای pm و صرفه جویی در هزینه های کنترل و بازرسی خواهد شد.

از دیگر اقدامات انجام شده در بخش نگهداری و تعمیرات شرکت فاضلاب تهران، خرید دستگاه ها و تجهیزات ضروری جهت اجرای فعالیت های CBM ( نگهداری و تعمیرات مبتنی بر وضعت) می باشد. نت مبتنی بر پایش وضعیت بر این اساس بنیان نهاده شده است که هر تجهیز و ماشین آلاتی قبل از رسیدن به خرابی نشانه هایی از خود را به صورت دما، صدا، گرما، ذرات فرسایشی، ارتعاشات و … بروز می دهد. از این رو تجهیزاتی از جمله دستگاههای ارتعاش سنج دو کاناله ، ارتعاش سنج قلمی ،ترموگراف ، دورسنج غیرتماسی ،صداسنج و آمپرمتر وتوان سنج انبری جهت انجام فعالیتهای CBM در تصفیه خانه های فاضلاب جنوب ومحلی شهر تهران خریداری گردید.

تهیه و نصب مانیتورLED جهت نمایش تقویم نت وانجام فعالیتهای نگهداری وتعمیرات در تصفیه خانه های فاضلاب شرکت از دیگر اقدامات سال ٩٥ بوده است. تهیه ونصب تابلو مشخصات فنی واطلاع رسانی (Maintenance Bulletin ) در تصفیه خانه فاضلاب جنوب و تابلو های کارگاهی اطلاع رسانیPM در تصفیه خانه های فاضلاب جنوب و محلی شرکت فاضلاب تهران اجرایی شد.

در سال گذشته به منظور پیاده سازی آرشیوفنی الکترونیکی و مرتب سازی بایگانی تصفیه خانه جنوب تهران، از یک سیستم نرم افزاری با قابلیت هایی مانند برقراری ارتباط بین طبقات اطلاعاتی دسته بندی شده، امکان جستجو موضوعی و  نمایش موقعیت فیزیکی اسناد وارتباط با نرم افزار نگهداری وتعمیرات استفاده گردید. به منظور استقرار این آرشیوفنی  الکترونیکی، طراحی و پیاده سازی درخت در نرم افزار بر اساس اسناد فیزیکی موجود در بایگانی، ورود اطلاعات به بانک اطلاعاتی نرم افزار و همچنین انجام عملیات اسکن مستندات کاغذی و مدارک موجود در بایگانی و  مرتب سازی بایگانی فیزیکی انجام شد.

علاوه بر فعالیت هایی که در سال ٩٥ انجام شده است چه برنامه هایی دربخش نگهداری و تعمیرات در سال ٩٦ خواهید داشت؟

در سال ٩٦ انجام فعالیت هایRCM(نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان),KPI(شاخص های عملکرد کلیدی),RCFA (راهکارهای تحلیل و ریشه یابی خرابی ها) وبازبینی دقیق وکارشناسی روتینهای  فعالیتهای pm دستگاهها وتجهیزات تصفیه خانه های فاضلاب جنوب ومحلی که برای اولین بار در کل شرکتهای آب و فاضلاب کشور اجرا خواهد شد، در دستور کار بخش نگهداری و تعمیرات شرکت فاضلاب تهران قرار دارد.

 همانطور که پیش تر نیز گفته شد، نظارت و بازرسی آنلاین فعالیت های بهره برداری از شبکه و تاسیسات جمع آوری فاضلاب تهران  بر پایه RFID (سیستم شناسایی با استفاده از فرکانس رادیویی) اجرایی شد. در تصفیه خانه فاضلاب جنوب تهران به دلیل وسعت زیاد تصفیه خانه وتعدد دستگاهها وتجهیزات وهمچنین پراکندگی آنها، کنترل انجام به موقع و صحیح فعالیت های نگهداری و تعمیرات کار پیچیده ای می باشد، لذا بر اساس برنامه ریزی انجام شده قرار است در سال ١٣٩٦ با پیاده سازی سیستم RFID مشکل مذکور برطرف گردد. یکی دیگر از فعالیتهای مهم در بخش نگهداری و تعمیرات تهیه نقشه های GIS تصفیه خانه های فاضلاب وارتباط آنها با فعالیتهای نگهداری وتعمیرات است که امکان کنترل ونظارت فعالیت ها را بصورت مکانی فراهم می نماید و  در سال جدید در مرحله تهیه اسناد مناقصه می باشد.

آیا در  حوزه آموزش نیروی انسانی در این بخش نیز برنامه ایی در سال ٩٦ در دستور کار دارید؟

چنانچه اشاره شد نگهداری و تعمیرات یکی از بخشهای بسیار با اهمیت در هر صنعت می باشد وکارکرد استاندارد دستگاهها وآماده بکار بودن آنها باعث افزایش عمر دستگاهها وتجهیزات  وتولید بیشتر خواهد شد وافزایش سطح آگاهی کارکنان زیر مجموعه نت و انجام کلاسهای آموزشی در سطوح مختلف نیز اثر بخشی موارد مذکور را بیشتر خواهد نمود. لذا مطابق برنامه ریزی های انجام شده برگزاری دوره های آموزشی تخصصی نگهداری وتعمیرات کارکنان واحد نت  با همکاری دفتر آموزش شرکت فاضلاب در سال ١٣٩٦ انجام خواهد شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا