کتیبه باستانی حاوی پیغام کیهانی

تیمی از باستان شناسان موفق به کشف یک لوحه خط هیروکلیف کنده شده روی صخره ای باستانی در نزدیکی روستای الخوی مصر شدند. به نظر می رسد این کتیبه هیروکلیف دارای پیامی مرتبط با کیهان و جهان هستی است. به اعتقاد پژوهشگران، این کتیبه بزرگ را می توان قدیمی ترین و بزرگترین کتیبه از این نوع دانست که پیشینه آن به 5 هزار و 200 سال می رسد.

پرفسور جان دارنل (John Darnell) استاد دانشگاه ییل و از پژوهشگران ارشد این تیم تحقیقاتی در رابطه با کشف فوق الذکر اعلام کرد: «این کتیبه صخره ای تازه کشف شده در محوطه باستانی الخوی دارای شواهدی از قدیمی ترین و بزرگترین نشانه های شکل گیری خط هیروکلیف مصر باستان بوده و مدارک و مستنداتی در رابطه با نوآوری های منحصر به فرد مصریان در شکل دهی خطوط باستانی این تمدن را ارائه می کند.»

این نقوش هیروکلیف چهار گانه باستانی در حدود سال 3 هزار و 250 پیش از میلاد نگاشته شده اند. به نظر می رسد هدف فردی که این کتیبه را بر سنگ نقر کرده است، ارائه یک اطلاعایه باشد. با توجه به اندازه این نقش که حدود 70 سانتیمتر  و به رنگ سفید است، شاهد تضاد رنگ به کار رفته در کتیبه و رنگ قهوه ای محیط اطراف آن هستیم.

گفتنی است در این عملیات بررسی و شناسائی همچنین یک کتیبه باستانی دیگر با نقش یک گله فیل کشف شد که به دوره زمانی 4 هزار تا 3 هزار و 500 سال پیش تعلق دارد. نکته جالب توجه در این کتیبه، نقش یکی از فیل های بزرگ به گونه ای است که یک فیل کوچک در داخل شکمش قرار دارد. این نقش را می توان یکی از منحصر به فردترین نقوشی که به بارداری و حاملگی یک جانور اشاره دارد، دانست.

پرفسور دارنل در این رابطه اعلام کرد: «در مطالعه تمدن مصر باستان، با نمونه های نادری از این نقوش رو به رو می شویم. برای مثال در کاوش های پیشین یک ظرف باستانی در محوطه تاریخی آبیدوس کشف شده بود که در آن نقش یک اسب آبی باردار دیده می شود.»

پیام سیاسی در کتیبه باستانی

این نقوش هیروکلیف چهار گانه باستانی در حدود سال 3 هزار و 250 پیش از میلاد نگاشته شده اند. به نظر می رسد هدف فردی که این کتیبه را بر سنگ نقر کرده است، ارائه یک اطلاعایه باشد. با توجه به اندازه این نقش که حدود 70 سانتیمتر  و به رنگ سفید است، شاهد تضاد رنگ به کار رفته در کتیبه و رنگ قهوه ای محیط اطراف آن هستیم. پرفسور دانل در توضیح این موضوع گفت: «به بیان ساده می توانید فرض کنید که در صفحه رایانه خود در حال خواندن متنی هستید که ناگهان در میانه ان برخی کلمات به صورت بسیار بزرگتر نمایش داده شده اند. این مساله دلیل بر اهمیت بخش فوق دارد.»

در یکی از این نشانه ها، سر گاوی بر روی چوبی کوتاه نقش بسته که نمونه آن در یک محوطه دیگر باستانی مشاهده شده است. احتمالا سر گاو نماد قدرت خاندان سلطنتی در نخستین مراحل شکل گیری آن در مصر بوده است. نشانه دیگر نیز نمایش دهنده دو لک لک که پشت به پشت یکدیگر داده اند است که یک کرکس در بین آن ها قرار دارد و  به اعتقاد کارشناسان این نقش اشاره به دوره های سیکل کیهانی خورشید دارد. پرفسور دانل در این رابطه اعلام کرد که مشابه این نقش قبلا در سایر سایت های مصری دیده شده است. در مجموع این پیام حاوی تسلط و قدرت خاندان سلطنتی بر نیروهای کیهانی است. و این کتیبه در محلی که گذرگاه عابران باستانی و مسافران شهر الکاب (Elkab) در مصر باستان بود قرار داشته و عابرین می توانستند آن را مشاهده کنند. این موضوع نشان می دهد که احتمالا بسیاری از مردم مصر باستان قادر به خواندن خطوط هیروکلیف بوده و به همین دلیل این کتیبه در محلی عمومی نقش بسته است.

منبع: livescience

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا