شواهدی از سیاره دهم منظومه شمسی

منطقه کمربند کوییپر (Kuiper belt) از محدوده نپتون آغاز شده و در فاصله 55 برابر دورتر از فاصله زمین تا خورشید )55 واحد نجومی AU) به اتمام می رسد. دانشمندان درحال حاضر با افزایش تعداد اجرام یخی در این منطقه روبرو هستند و اجرام متعددی در ابعاد پلوتو در این منطقه شناسایی شده اند.

زمین و دیگر سیارات شناخته شده، در مدار خورشید در حال چرخش هستند؛ اما اجرام کمربند کوییپر بقدری از تأثیر گرانشی سیارات غول پیکر دور هستند که می توانند در زوایایی نسبت به خورشید بچرخند که تحت تأثیر تعاملات گرانشی خود باشند و امکان پیش بینی زاویه چرخش این اجرام وجود دارد.

سال گذشته مایک بروان و کنستانتین باتیگین در موسسه فناوری کالیفرنیا (CIT) از این اطلاعات برای پیش بینی وجود نهمین سیاره – که احتمالا 10 برابر جرم زمین بوده و در فاصله 700 واحد نجومی (AU) قرار دارد – استفاده کردند.

اکنون کاترین فولک و رنو مالهورتا از دانشگاه آریزونا در تحقیقات خود از احتمال وجود سیاره دهم در فاصله 50 واحد نجومی (AU) خبر می دهند. این سیاره ناشناخته و تأیید نشده می تواند توضیح دهنده وجود گروهی از اجرام یخی در منطقه کمربند کوییپر باشد.

انحراف اجرام موجود در کمربند کوییپر، 8 درجه از پیش بینی ها تفاوت دارد. برای داشتن این انحراف مداری، سیاره احتمالی باید جرمی مشابه مریخ داشته باشد که در این صورت سیاره ای بسیار بزرگ خواهد بود.

(تصویر: newscientist)

باتیگین در خصوص کشف اخیر گفت: «این ایده با انتظارات ما از سیاراتی که در اوایل عمر منظومه شمسی شکل گرفته اند، مطابقت می کند؛ باتوجه به جرم و فاصله این جرم، باید از درخشندگی کافی برای دیده شده برخوردار باشد.»

محققان دانشگاه آریزونا تأکید می کنند که یافتن اجرام دیگر در کمربند کوییپر، داده های آنها در این مطالعه را تأیید خواهد کرد. اطلاعات بیشتر در این خصوص از طریق برنامه Outer Solar System Origins Survey قابل دستیابی خواهد بود. سال گذشته نیز محققان CIT از این داده ها برای یافتن سیاره نهم استفاده کردند.

نتایج این مطالعه در The Astronomical Journal منتشر شد.

منبع: newscientist