کشف انگشت مصنوعی در مومیائی 3 هزار ساله

در پی کشف یک انگشت مصنوعی چوبی در مومیائی 3 هزار ساله مصری، باستان شناسان اطلاعات جدیدی درباره دانش پزشکی در عصر باستان به دست آورده اند. این انگشت و بخش جلوئی پای مصنوعی در جسد مومیائی شده یک زن 3 هزار ساله مصری کشف شده است. به گفته پژوهشگران، این شصت پای مصنوعی را می توان یکی از قدیمی ترین اعضای مصنوعی جهان محسوب کرد.

به دلیل ظرافت و فناوری بسیار مناسب به کار رفته در این انگشت مصنوعی، می توان دریافت که تلاش صنعتگران بر این بوده که این عضو کاملا مشابه نمونه طبیعی باشد. این انگشت مصنوعی برای استفاده دختر یکی از کاهنان اعظم  مصری طراحی شده و به نظر می رسد به خوبی قابل استفاده بوده است.

مطالعات جدید انجام شده روی این انگشت مصنوعی؛ اطلاعات جدید و منحصر به فردی را در اختیار پژوهشگران درباره تکنیک های ساخت و منشا این عضو مصنوعی قرار داد. در این مطالعات پژوهشگران از فناوری های مدرن و پیشرفته ای از جمله میکروسکوپ های مدرن؛ تصاویر اشعه ایکس و سیستم های تصویر برداری رایانه ای بهره برده و تلاش کردند از ترکیب مواد اولیه به کار رفته در این انگشت چوبی و همچنین روش های ساخت آن اطلاعاتی به دست بیاورند.

برای نمونه در این مطالعات که هنوز گزارش کامل آن منتشر نشده است، مشخص شد که این انگشت چوبی مصنوعی برای دفعات متعددی اصلاح و تعمییر شده است. باستان شناسان همچنین اعلام کردند به دلیل ظرافت و فناوری بسیار مناسب به کار رفته در این انگشت مصنوعی، تلاش صنعتگران بر این بوده که این عضو کاملا مشابه نمونه طبیعی باشد. این انگشت مصنوعی برای استفاده دختر یکی از کاهنان اعظم  مصری طراحی شده و به نظر می رسد به خوبی قابل استفاده بوده است.

در بیانیه منتشر شده از سوی تیم پژوهشی فوق اعلام شده است: «این انگشت شصت مصنوعی که در اوایل هزاره نخست پیش از میلاد ساخته شده، حاکی از دانش و مهارت بالای سازنده آن و اطلاعات دقیق وی از سیما و ظاهر اندام انسانی است. فناوری های استفاده شده در این عضو مصنوعی نشان دهنده قابلیت بسیار زیاد و تحرک پذیری آن و طراحی و ساخت هوشمندانه بندها و تسمه های مربوط به آن است.»

گفتنی است این انگشت مصنوعی متعلق به اوایل عصر آهن در مصر طی کاوش های انجام شده در مقبره ای واقع در عبادتگاهی باستانی و کوچک در منطقه شیخ عبدالقرنا واقع در الاقصر به دست آمده است. این مقبره بخشی از یک مقبره جمعی تراشیده شده در صخره محسوب می شود که به اشرافزداگان و خانواده های نزدیک به خاندان سلطنتی مصر تعلق داشت. خوشبختانه علی رغم غارت های مکرر این مقبره در طول تاریخ، هنوز شواهد و مستندات باستان شناسی مناسبی در آن باقی مانده و باستان شناسان در حال بازسازی تاریخ زندگی این افراد و طرز استفاده اشیا موجود در این محل هستند.