مدیریت آب با مشارکت همگانی و فناوری روز

در کنار این، ظرفیت تصفیه، انتقال و توزیع آب در شبکه ها هم ظرفیت مشخصی است که در صورت افزایش تقاضا، توان پاسخگویی به همه نیازها را ندارد. بنابراین بحث صرفه جویی در مصرف آب، از ضرورت های همیشگی کشور برای مقابله با چالش کم آبی است.

افزون بر بحث مدیریت مصرف به عنوان مهم ترین سیاست مدیریت منابع آب که با همکاری و مشارکت اقشار مخنلف جامعه امکانپذیر است، برخی اقدامات سخت افزاری و نرم افزاری هم می تواند به پایداری منابع آب و جلوگیری از هدررفت این مایع حیات‌بخش کمک کند.

بی تردید، هدررفت فیزیکی آب در شبکه ها و مصارف غیرمجاز آب از مهم ترین چالش های مدیریت آب شهری و روستایی است. بنابر اعلام معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا، در حال حاضر میانگین کشوری آب بدون درآمد (مجموع هدررفت فیزیکی و مصارف غیرمجاز) حدود 26 درصد است. ضمن اینکه هدررفت فیزیکی آب در کلانشهر تهران تا 15 درصد هم می رسد. این در حالی است که برای کاهش هر یک درصد پرت فیزیکی باید 1200 میلیارد تومان کار اجرایی انجام شود.

تکمیل سیستم های جمع آوری فاضلاب های شهری و روستایی و گسترش بازچرخانی آب از دیگر مباحث اساسی است که علاوه بر حفظ و صیانت از سفره های آب زیرزمینی، بخشی از نیازهای کشاورزی، پارک ها و فضاهای سبز را پوشش می دهد و از تحمیل بار اضافی به منابع آب کشور جلوگیری می کند.

استفاده از فناوری های روز برای کاهش هدررفت آب

حسین نیاز آذری؛ عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی همزمان با هفته صرفه جویی در مصرف آب به خبرنگار سیناپرس گفت: وضعیت بارندگی در سال آبی جدید خوب بوده است اما این موضوع دلیل بر آن نیست که ما آب را به صورت بهینه مصرف نکنیم. از آنجاکه ما در یک کشور نیمه خشک زندگی می کنیم همواره باید ضریب اطمینانی در پشت سدها وجود داشته باشد که بر اساس آن آب مورد نیاز به ویژه در بخش شرب و بهداشت در اختیار مشترکان قرار گیرد.

اسامی روزهای هفته صرفه جویی مصرف آب در سال 1396

وی تصریح کرد: با توجه به شرایط آبی کشور، ضرورت دارد که مردم در مدیریت مصرف تلاش کنند و مسوولان وزارت نیرو هم این مسیر را فرهنگسازی و شرایطی به وجود آورند که مردم بر مبنای الگوی مصرف تعریف شده، آب مصرف کنند. آنچه که در این ارتباط اهمیت دارد، لحاظ کردن بحث کمّی و کیفی آب است که خوشبختانه دوستان ما در وزارت نیرو و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور به این موضوع واقفند و با حساسیت به آن نگاه می کنند.

نیازآذری با اشاره به هدررفت بالای آب در شبکه های انتقال و توزیع، یادآور شد: همه پرت آب در شبکه ها مربوط به پرت فیزیکی نیست بلکه بخشی از آن فیزیکی و بخش دیگری هم غیر فیزیکی است. انتظار ما این است که در بخش پرت فیزیکی، اصلاح شبکه های فرسوده مورد توجه قرار گیرد و بحث نشت یابی ها با آخرین فناوری های روز دنیا انجام شود و نقاطی که دارای نشت زیادی هستند بر اساس نرم سالانه، بازسازی گردد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سرمایه گذاری های صورت گرفته در این زمینه کافی نیست، افزود: در برنامه ششم توسعه این امر مورد توجه قرار گرفته و مسوولیتی بر عهده وزارت نیرو نهاده شده است که بایستی بر اساس شاخص های برنامه ششم به نرم مورد نظر دست یابند.

وی، گسترش استفاده از تجهیزات کاهنده را از راه های موثر برای مدیریت مصرف آب دانست و عنوان کرد: در سال های گذشته توزیع تجهیزات کاهنده مصرف آب به ویژه در کلانشهرها صورت گرفت اما چون بعضی از این اقلام، کیفیت لازم را نداشتند کارآیی مورد نظر به دست نیامد. بنابراین بایستی این تجهیزات را از بهترین کالاهای تولیدی تهیه و به تولیدکنندگان داخلی کمک کنیم که از دستاوردهای روز دنیا بهره بگیرند. سپس این تجهیزات را به صورت رایگان در اختیار مردم قرار دهیم تا وزارت نیرو بتواند مصرف آب را مدیریت کند.

 

گزارش: سید احمد طبایی        

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا