«کنجکاوی» در مریخ تصمیم می گیرد

مریخ نورد کنجکاوی که آژانس فضانوردی آمریکا تعلق دارد در سال 2012 خود را به این سیاره رساند تا فصل تازه ای از اکتشافات فضایی آغاز شود. این مأموریت بخش مهمی از تلاش ناسا برای تجزیه و تحلیل دقیق سطوح صخره ای مریخ به حساب می آید به این امید که نشانی از حیات احتمالی در گذشته آن کشف شود. در واقع دانشمندان به دنبال پاسخ این پرسش هستند که آیا مریخ سیاره ای با قابلیت سکونت محسوب می شود یا نه؟

اکنون ناسا اطمینان بیشتری نسبت به این روبات پیدا کرده تا جایی که آن را برای پیدا کردن اهداف و تجزیه و تحلیل در این زمینه متکی به خود کرده است. این سطح از عملکرد بخشی از برنامه ریزیهای از پیش تعیین شده ناسا برای مریخ نورد کنجکاوی محسوب می شود.

نکته اینجاست که هدایت هر یک از حرکات روبات از زمین کار ساده ای نیست. برقراری ارتباط با کنجکاوی به واسطه فاصله زیاد مریخ تا زمین با ساعتها تأخیر انجام می گیرد. مهندسان ناسا همواره مشغول استفاده از پهنای باند و همسو سازی آنتها و ماهواره ها هستند تا این ارتباط با سرعت و کیفیت بالاتری برقرار شود.

با این حال این مریخ نورد به گونه ای برنامه ریزی شده که شکاف ارتباطاتی چند ساعته را به وسیله دوربین شیمیایی خود یعنی ChemCam پر کند. این دوربین پرتوی لیزری را به اهداف مورد نظرش شلیک می کند تا آنالیزهای دقیقی درباره آنها به دست آید. این شلیکها در اکثر موارد به صورت تصادفی به اهداف صورت می گیرد.

سال گذشته ناسا راه حل بهتری پیدا کرد. دانشمندان مأموریت کنجکاوی اقدام به بارگذاری نرم افزاری موسوم به AEGIS بر روی این مریخ نورد کردند. حالا روبات ارزشمند ناسا می تواند هر مکان جدیدی را که به آن می رسد اسکن کرده و از هوش مصنوعی خود برای پیدا کردن اهداف مختلف برای دوربین شیمیایی اش استفاده کند.

دانشمندانی که این مأموریت را دنبال می کنند از موفقیت چشمگیرتر کنجکاوی در تشخیص اهداف مؤثرتر در وضعیت جدید این روبات خبر می دهند. البته گفته می شود در آینده باز هم به روزرسانی های بیشتری برای این مریخ نورد در راه خواهد بود.

مترجم : مهدی پیرگزی