تحریک باکتری به خودکشی با میکروبهای مهندسی شده

افزایش مقاومت باکتریها در برابر انواع آنتی بیوتیکها موجب شده تا محققان علوم پزشکی همواره به فکر ارایه روشهای نوینی برای غلبه بر این مشکل باشند. به بیان بهتر می توان گفت ویروسهای اصلاح شده ژنتیکی که باکتریها را وادار به خودکشی می کنند به عنوان گام بعدی در جنگ علیه عفونتهای مقاوم در برابر آنتی بیوتیکها در نظر گرفته می شود.

شرکتهای مختلفی وارد این عرصه شده اند. آنها ویروسهایی همچون bacteriophages را مهندسی ژنتیکی می کنند تا از فناوری ویرایش ژن CRISPR برای نابودی برخی باکتریهای خاص استفاده کنند. این نوآوری به عنوان یک دستاورد بزرگ علمی – پزشکی در کنفرانسی که در آمریکا برگزار شد به دنیا معرفی شد. گفته می شود روند مطالعات کلینیکی مبتنی بر این روش جدید از سال آینده آغاز خواهد شد.

تاکنون آزمایشاتی بر روی موشهای آزمایشگاهی انجام شده که نتایج موفقیت آمیزی هم به همراه داشته است. آنها توانسته اند موشهای مبتلا به عفونتهای مقاوم در برابر آنتی بیوتیکها را از مرگ حتمی نجات دهند.

به طور کلی ویروسهای Bacteriophages که از حیات وحش گرفته و خالص سازی می شود به عنوان ابزاری برای درمان عفونت در انسانها شناخته می شوند، به خصوص در اروپای شرقی. این ویروسها تنها گونه های به خصوص یا زنجیره های مخصوصی از باکتری را آلوده می کنند. به همین دلیل در قیاس با آنتی بیوتیکها، تأثیرگذاری کمتری بر کلنی میکروبهای طبیعی ساکن در بدن انسان دارند.

همچنین تصور می شود که استفاده از این ویروسها برای انسانها با ایمنی بیشتری همراه است.

در تازه ترین تحول، محققان شرکتهای فعال در این عرصه به فکر استفاده از تکنیک ویرایش ژن CRISPR در وادارکردن باکتری به خودکشی افتاده اند.

مترجم : مهدی پیرگزی

منبع : nature

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا