خاطرات سلولی

محقق ایرانی دانشگاه ام آی تی کلاس جدیدی در زیست شناسی سنتزی ارایه کرده و با مهندسی سلولها، آنها را به ابزاری کاربردی برای ثبت و ضبط خاطرات گذشته تبدیل می کند.فهیم فرزادفرد دانشجوی دوره دکتری در دانشگاه فناوری ماساچوست یا MIT است. او حالا در بخشی از تحقیقش موفق شده کلاس جدید در زیست‌شناسی سنتزی پدید بیاورد و سلول‌ها را تبدیل به محل ثبت خاطرات کند.

او مدت‌ها است در حال تلاش برای استفاده از محتوای ژنتیکی سلول‌ها برای ثبت خاطرات است.این ایده از این‌جا ناشی می‌شود، که سلول‌ها اجزای زنده سازنده بدن هستند، و همواره محیط اطرافشان را احساس می‌کنند. البته این احساس از جنس متفاوتی از احساس ما است و سلول‌ها با نمونه‌برداری از ملکول‌ها و ارزیابی واکنش‌های رخ داده در بدن ما بر اساس ژنتیک سلولی هستند. مثال بارزاین احساس محیط اطراف را می‌توان، در تنظیم قند بدن توسط انسولین جستجو کرد. سلولهای لوزالمعده با دریافت و ارزیابی میزان گلوکوز موجود در خون زنجیره‌ای از واکنش‌ها را آغاز می‌کنند، که منجر به آزاد سازی انسولین در خون و تنظیم قند بدن می‌شود. در واقع انسولین به دستور این سلول‌ها باعث سوزاندن قند و تنظیم قند می‌شود.

فهیم فرزادفر، محقق دانشگاه MIT

تحقیقات فرزادفر بر این نکته متمرکز است، که چطور می‌توان از این ویژگی برای اهداف و ثبت خاطرات دیگر استفاده کرد. پیش از این محقق، محققان دیگری نشان داده بودن  که می‌توان خاطرات را کدگذاری و در دی‌ان‌ای بارگذاری کرد. اما فرزادفر از این هم فراتر رفته است، چون بر اساس روش قبلی خاطرات به صورت دیجیتال وبعد از رخ دادن قابل ثبت شدن بودند. اما در روش محقق دانشگاه MIT این اتفاق به صورت آنالوگ و آنلاین رخ داده و خاطرات همزمان با رخ دادن ثبت و ضبط می‌شوند.

فرزادفر می‌گوید:« ما در حال ارایه کارکرد جدیدی در سلولها هستیم و بدین ترتیب برای آنها قابلیتهای نوینی تعریف می کنیم. در واقع تلاش می کنیم ابزارهای سلولی جدیدی ارایه کنیم».

فرزادفر کارشناسی ارشد خود را در رشته زیست فناوری از دانشگاه تهران گرفته اکنون در گروه زیست شناسی سنتزی آزمایشگاه تحقیقات الکترونیک دانشگاه ام آی تی پروژه بزرگی را دنبال می کند.

غزال غضنفری