ستاد ملی ارومیه می تواند الگویی مناسب برای تالاب میانکاله و خلیج گرگان باشد

معصومه ابتکار در جلسه کارگروه ملی تالاب میانکاله و خلیج گرگان افزود: تلاش برای ایجاد هماهنگی بین بخشی، پی ریزی و پیگیری ساختاری در ستاد ملی تالاب میانکاله و خلیج گرگان به معنای نفی تلاش دستگاه ها نیست، بلکه تنها می خواهیم بر اساس ساختار تعریف شده، کمیته ها و کارگروه های متعدد شکل گرفته در سطوح مختلف ساماندهی شوند.
وی اظهار کرد: باید بررسی کنیم که تشکیل ستاد ملی با مصوبه دولت باشد یا به صورت ایجاد ساختاری ذیل شورای عالی محیط زیست صورت گیرد.
معاون رییس جمهوری با اشاره به ابلاغ قانون حفاظت و احیاء تالاب های ایران و تعیین تکلیف دستگاه ها در خصوص احیاء و مدیریت تالاب های ایران، گفت: این قانون می تواند به انجام بهتر اقدامات و کسب نتایج بیشتر از آنها در ستاد ملی تالاب میانکاله و خلیج گرگان کمک کند.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تاکید بر ضرورت تعریف استراتژی و سازمان کار( تعیین سازمان ، تکالیف و برنامه زمان بندی برای آنها ) و شاخص ها در ستاد ملی، تصریح کرد: باید بدانیم که باید از چه نقطه ای آغاز کنیم و به چه نقطه ای برسیم و فرآیند رسیدن به اهداف و شاخص ها را نیز مشخص کنیم.
وی خاطرنشان کرد: همچنین الزامی است تمامی کارگروه های متناظر یا کارگروه های استانی، نتایج مطالعات و تحقیقات و پژوهش های خود را بر اساس سازمان کار تعریف شده بیان کنند و تجمیعی از اطلاعات در ستاد ملی صورت گیرد، به طور نمونه مطالعات جامع و تفصیلی در خصوص میانکاله در سازمان حفاظت محیط زیست وجود دارد و قطعا از این نمونه مطالعات زیاد است و تجمیع آن ها می تواند کمک بزرگی باشد.
این مقام مسئول افزود: نخستین گام تجمیع اطلاعات، مطالعات، تحقیقات و پژوهش های صورت گرفته در خصوص تالاب میانکاله و خلیج گرگان و سپس تعریف سازمان کار مناسب برای بهره مندی از این اطلاعات است. 
ابتکار ضمن تاکید بر ضرورت تطبیق تمامی طرح ها و برنامه های کوتاه، میان و بلند مدت با استراتژی ها، اهداف کلان و مدیریت زیست بومی، تصریح کرد: به هیچ عنوان نباید تصمیمی اتخاذ شود که تبعات و آثار منفی به همراه داشته باشد و البته انجام هر نوع مداخله ای نیازمند طی فرآیند خاص خود است.
معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: به ویژه در موضوع مداخلات مکانیکی همچون موضوع لایروبی، انجام ارزیابی محیط زیستی ضروری است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه جلسات ستاد ملی به صورت ماهانه برگزار خواهد شد، گفت: اگر بخواهیم دریاچه ارومیه را به عنوان الگویی برای ستاد انتخاب کنیم باید به موضوع سازمان کار و ساز و کار مدیریتی موفق در این حوزه توجه کنیم، هماهنگی بین استانی، بین بخشی و ملی، همچنین بهره مندی از نگاه دانش بنیان و تجارب بین المللی موفق از نقاط قوت و مثبت است که باید در این الگوسازی مورد استفاده قرار گیرد.
این مقام مسئول تاکید کرد: یکی از مهمترین دلایل موفق ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه، سازمان کار و فرآیند موفق آن برای ایجاد هماهنگی های بین بخشی، استانی، میان استان ها و ستاد است زیرا در صورت نبود این هماهنگی ها، اختلاف نظرها و یا تصمیم سازی های مقطعی و محلی می تواند آسیب زا باشد.
وی ادامه داد: البته قطعا شباهت ها و تفاوت هایی در دو اکوسیستم است، به طور نمونه مسائل آبی، موضوع رودخانه ها، مبحث برداشت آب ها و چاه های غیرمجاز، اقداماتی که باید در بخش منابع طبیعی صورت گیرد از جمله مشابهت ها است.
ابتکار ضمن تاکید بر ضرورت نگاه مدیریت زیست بومی در حفظ و احیاء تالاب میانکاله و خلیج گرگان، تصریح کرد: بخشی از مشکل تالاب میانکاله و خلیج گرگان ناشی از نوسانات دریای خزر است و بخش دیگری ناشی از عدم تامین حق آبه و مدیریت نادرست منابع آبی است. 
معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: تصمیم گیری در مورد تالاب میانکاله و خلیج گرگان باید با نگاه جامع و ملی و مشارکت همه دستگاه ها باشد.
همچنین، شهرام فداکار مدیرکل دفتر سواحل و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست نیز در ابتدای جلسه گزارشی از روند شکل گیری و فعالیت کمیته ملی هماهنگی نجات تالاب میانکاله و خلیج گرگان ارائه داد. 
وی با اشاره به اینکه وزارتخانه های اطلاعات، نیرو، کشور (مجموعه ای از استانداری های مازندران و گلستان)، جهاد کشاورزی (سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری) و سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از جمله اعضاء ستاد ملی تالاب میانکاله و خلیج گرگان هستند به برخی اقدامات آنی و کوتاه مدت و بلند مدت برای خلیج گرگان اشاره کرد. 
فداکار ادامه داد: از جمله اقدامات کوتاه مدت پیشنهادی می توان به لایروبی ورودی آب خزر و بازگشایی مسیر دو کانال به خلیج گرگان و از جمله اقدامات بلند مدت پیشنهادی می توان به اقداماتی در حوزه آبخیز بالادست خلیج گرگان و تالاب میانکاله اشاره کرد. 
مدیرکل دفتر سواحل و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست به پیشنهادات مطرح شده برای استفاده از تجربیات طرح احیاء دریاچه ارومیه و دریاچه آرال با شناسایی نقاط ضعف و قوت و تاکید بر رویکرد محیط زیستی در اقدامات و رعایت شرایط اکولوژیکی تالاب و خلیج نیز اشاره کرد و گفت: مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر قرار است تمام اطلاعات و گزارش های موجود مرتبط با موضوع را در اختیار طرح قرار دهد. 
در ادامه، مسعود باقرزاده کریمی معاون دفتر زیستگاه ها و امرو مناطق سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به عنوان تالاب میانکاله در کنوانسیون رامسر، گفت: تاکید بر مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست بر ستاد ملی به دلیل تاکید بر مدیریت زیست بومی کل حوضه آبریز به صورت مشارکتی و با احصاء چالش ها و برنامه ها و راهکارها است.
باقرزاده ضمن تاکید بر ضرورت تعیین شاخص های اکولوژیک، تصریح کرد: در تالاب میانکاله باید بر طبق تراز اکولوژیک برنامه ریزی کرد زیرا آب بیشتر از تراز اکولوژیک نیز برای این تالاب مضر است.
وی افزود: مهمترین اقدام، پاسخ به سه پرسش اصلی است، شوری آب تا چه حد برسد، تراز آب در چه سطحی باشد و برای این کار چند درصد حق آبه باید از رودخانه و چند درصد آن باید از دریا تامین شود.
بنابراین گزارش، در ادامه جلسه سایر حاضران به بیان دیدگاه ها و پیشنهادهای خود پرداختند. کاهش حجم آب خلیج گرگان و تالاب میانکاله در کنار تبخیر بالا، ضرورت تدوین شرح خدمات برای مشارکت تمام دستگاه های مرتبط، ضرورت مشارکت وزارت امورخارجه برای پیگیری مسائل دیپلماتیک دریای خزر، خطر تغییر کاربری و تصرف اراضی بر اثر خشک شدن، تاثیرپذیری خلیج گرگان از اتفاقات دریای خزر، ضرورت مدیریت ملی و واحد در این حوزه از جمله دیگر مباحث مطرح شده در این جلسه بود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا