نیازمند تغییر الگوی کشت گیاهی در کشور هستیم

محمدحسن عصاره در صدمین جلسه اعضای شورای این ستاد افزود: بیشتر این گیاهان به دلیل سازگاری با اقلیم خشک و نیمه خشک، توقع آبی پایینی دارند و به دلیل اینکه در صنایع مختلف غذایی و دارویی استفاده می شوند، ارزش افزوده آنها بالا خواهد بود. 
وی گفت: این چرخه باید تغییر کند؛ ما باید محصولات با مصرف آب بالا را با قیمت های ارزان جهانی از کشورهای دارای منابع آبی بیشتر خریداری کنیم و تنها گیاهانی که در اکوسیستم ایران و متعلق به سرزمین ما است، تولید و صادر کنیم.
عصاره با بیان اینکه صنعت بذر، صنعتی است که باید سرمایه‌گذاری بالایی روی آن صورت گیرد. افزود: توجه ویژه به برخی زمینه ها در حوزه گیاهان دارویی بسیار حائز اهمیت است؛
از جمله آنها می ‌توان به صنعت بذر اشاره کرد که اگر بخواهیم توسعه گیاهان دارویی را از مقیاس کمتر از چند 10 هزار هکتار به بیش از چند 100 هزار هکتار برسانیم، قدم اول پرداختن به تولید بذر و مواد تکثیری اصلاح شده است. 
وی به عنوان نمونه در مورد گیاه خاکشیر گفت: خاکشیر گیاهی کم‌توقع نسبت به آب و با عملکرد بالا است اما در بسیاری نقاط کشور به عنوان علف هرز شناخته می شود؛ اگر اصلاح بذرهای وحشی که به عنوان علف هرز مطرح هستند به صورت برنامه ریزی شده انجام شود، برخی از اراضی که با مشکل کم آبی رو به رو هستند به زیر کشت ده ها گیاه از این قبیل خواهند رفت. 
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های گیاهان دارویی معاونت علمی ادامه داد: در آینده کشور که تصور می‌شود با کم آبی مواجه باشیم، هیچ راهی به جز تغییر الگو کشت نداریم؛ کشت‌های کم آب و باارزش‌ افزوده بالاتر باید جایگزین کشت‌های پر آب شوند. 
عصاره سرمایه گذاری روی بذر را گران قیمت و در عین حال پرسود برشمرد و گفت: در صورتی که کار دانش بنیان صورت گیرد و در این زمینه از مجموعه علوم ژنتیک، اصلاح نباتات و بیوتکنولوژی در تولید بذر هیبرید استفاده شود، در این فرآیند مواد ژنتیکی اولیه با تزریق دانش به مواد تکثیری با ارزش افزوده بالا تبدیل خواهد شد. 
در ادامه جلسه صدم اعضای شورای ستاد گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی، طرح تدوین بانک جامع اطلاعات در حوزه صنعت گیاهان دارویی و طب سنتی که توسط جامعه گیاه‌ درمانی انجام و به اتمام رسیده است، توسط زهرا حیدری داویجانی از اعضای این شورا و رییس جامعه گیاه‌ درمانی ایران ارائه شد. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا