گام معاونت علمی در توسعه فناوری‌های پیشگیری و کاهش مخاطرات سوانح

دکتر علی وطنی در خصوص تشکیل این کارگروه در معاونت علمی، اظهار کرد: کارگروه توسعه فناوری‌های پیشگیری و کاهش مخاطرات سوانح طبیعی و انسان‌ساز بر اساس احکام و مواد مندرج در اسناد بالادستی مانند سیاست‌های کلی علم و فناوری ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه علم و فناوری و در حوزه پیشگیری و کاهش مخاطرات ناشی از حوادث غیرمترقبه، اولویت‌های تعیین شده در نقشه جامع علمی کشور و اولویت‌های آن و ماموریت‌ها و رسالت‌های اصلی معاونت تشکیل شده است.

به گفته وطنی، این کارگروه با عضویت و مشارکت دستگاه‌های ملی، مراکز علمی و پژوهشی، سازمان‌های عمومی غیردولتی، شرکت‌های خصوصی و اشخاص حقیقی توانسته است علاوه بر احصای نیازمندی‌های فناورانه این حوزه، با جلب مشارکت ذی‌نفعان و ذی‌نقشان، طرح‌ها و پروژه‌های هدفمندی را به مرحله تصویب و اجرا برساند. 

وی تصریح کرد: استراتژی اصلی این کارگروه تحریک تقاضا، جلب مشارکت ذی‌نفعان و ذی‌نقشان و پرهیز از  موازی‌کاری درون‌سازمانی و برون‌سازمانی است.

معاون توسعه فناوری معاونت علمی در ادامه تصریح کرد: ذیل کارگروه توسعه فناوری‌های پیشگیری و کاهش مخاطرات سوانح طبیعی و انسان‌ساز، هسته‌های توسعه فناوری شامل فناوری‌های سیل، زلزله، امداد و نجات، اطفای حریق و پدافند غیرعامل تشکیل شده است.

وی اظهار کرد: هسته‌های توسعه فناوری‌ با مشورت اعضای هسته، نیازهای فناورانه حوزه فعالیت‌های خود را تعیین و اولویت‌بندی کرده و پس از تعیین راهکارهای رفع این نیازها، اقدامات اجرایی را انجام می‌دهند. از اقدامات اجرایی رفع نیازمندی‌های فناورانه این حوزه می‌توان از عقد توافقنامه‌های فناورانه با کارفرمایی معاونت، برون‌سپاری به ذی نفعان برون‌سازمانی برای رفع نیاز، جلب مشارکت سایر دستگاه‌ها و سازمان‌های ملی و محلی برای رفع نیاز و غیره نام برد.

وطنی گفت: امیدواریم با عنایت به رهنمودها و تاکیدات معاون علمی در این حوزه، در آینده شاهد مشارکت و هم‌افزایی بیشتری از دستگاه‌ها و سازمان‌های ملی و همچنین گسترش فعالیت این کارگروه باشیم. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا