کاهش فعالیت ژن های التهابی با تمرینات تقویت ذهن

برخی تحقیقات عنوان می کنند، تمرینات تقویت ذهن- بدن (mind-body practices) از جمله ذهن آگاهی (Mindfulness) به محافظت از بدن در برابر بیماری های مرتبط با استرس – از ورم مفاصل تا زوال عقل – کمک می کنند.

اگرچه شواهد زیادی وجود دارند که نشان می دهند، این تمرینات می توانند به از بین بردن استرس کمک کنند، اما علت علمی برای منافع سلامت جسمی این تمرینات هنوز اثبات نشده است.

با پیشرفت های صورت گرفته، مطالعه الگوهای فعالیت ژن درون سلول ها آسان تر شده است و علاقه به استفاده از این رویکرد برای بررسی نحوه اثرگذاری آرامش درونی بر (تقویت) سیستم ایمنی و (کاهش) خطر ابتلا به بیماری ها افزایش یافته است.  

ایوانا بوریک، روانشناس آزمایشگاه مغز، فکر و رفتار در دانشگاه کاونتری (انگلیس) و تیم تحقیقاتی وی، نخستین بررسی سیستماتیک این مطالعات را انجام دادند.

در این بررسی سیستماتیک، 18 آزمایش با حضور 846 شرکت کننده – از مطالعه سال 2005 در مورد اثر چی کونگ (Qigong) تا مطالعه سال 2014 در مورد تأثیر تای چی (tai chi) بر فعالیت ژن در افرد مبتلا به بی خوابی – مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

اگرچه کیفیت این مطالعات متفاوت و نتایج آنها بسیار پیچیده بودند، بوریک از شناسایی یک الگوی کلی خبر داد.

براین اساس، ژن های مرتبط با التهاب در بدن افرادی که تمرینات ذهن- بدن انجام داده بودند، کمتر فعال می شدند. ژن هایی که توسط یک پروتئین کلیدی موسوم به NF-ĸB کنترل می شدند، به طور خاص تحت تأثیر این تمرینات قرار داشتند. این پروتئین در نقش سوئیچ آغاز فعالیت التهابی عمل می کند.

از بین بردن استرس

التهاب، نخستین خط دفاعی بدن در برابر عفونت و آسیب دیدگی محسوب می شود، اما در طولانی مدت می تواند به بدن آسیب برساند. تصور می شود که این یک روش مهم است که در آن تنش روانی می تواند خطر ابتلای یک فرد به بیماری را افزایش دهد.

التهاب مزمن با افزایش خطر اختلالات روانی، بیماری های خودایمن مانند آسم و ورم مفاصل، بیماری های قلبی- عروقی، بیماری های نوروژنیک و برخی از انواع سرطان در ارتباط است.

محققان دانشگاه کاونتری در تجزیه و تحلیل مطالعات قبلی دریافتند، مداخلات (تمرینات) ذهن- جسم، به کاهش خطر اختلالات مرتبط با التهاب کمک می کنند و این تأثیر تنها به اختلالات روانی خلاصه نمی شود و حتی بر بیماری جسمی از جمله آسم با ورم مفاصل نیز تأثیرگذار هستند.  

با این حال، به مطالعات بیشتری برای مقایسه تأثیر تمرینات ذهن- بدن با سایر مداخلات از جمله رژیم غذایی و تمرینات ورزشی بر کاهش فعالیت ژن های التهابی و ارتقاء سلامت، نیاز است.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: newscientist

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا