تاثیر چای سبز و چای ترش در پیشگیری از دیابت

دیابت به ویژه دیابت نوع 2 یکی از شایع ترین اختلالات متابولیسمی است که هزینه های زیادی را به سیستم های درمانی نقاط مختلف دنیا تحمیل می نماید.

در تلاش برای یافتن روش های طبیعی مقابله با این بیماری، محققین از چای سبز و چای ترش استفاده نموده اند. در این رابطه گروهی از محققین ایرانی از دانشگاه علوم پزشکی زابل تاثیر نوشیدن چای سبز و ترش را بر روی فاکتورهای متابولیک بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 مورد بررسی قرار داده اند.

داده های مورد نیاز برای این پژوهش با مرور منابع تحقیقاتی مختلف و از پایگاههای اطلاعاتی Pubmed, SID, Magiran, Iran medex  طی سال های 1997 تا 2016 استخراج شده است.

دیابت به ویژه دیابت نوع 2 یکی از شایع ترین اختلالات متابولیسمی است که هزینه های زیادی را به سیستم های درمانی نقاط مختلف دنیا تحمیل می نماید.

بر اساس نتایج این مطالعه، در بیشتر مطالعات بررسی شده، عصاره چای سبز و ترش سبب بهبود سطح گلوکز خون، تری گلیسرید و همچنین کلسترول خون گردیده است. 

همچنین، مصرف چای ترش و سبز توانسته سبب افزایش سطح آدیپونکتین سرم خون شود و از این طریق به بهبود فاکتورهای خونی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 منجر شده است.

محققین در تبیین نتایج تحقیق خود، اشاره نموده اند که مصرف عصاره چای سبز و ترش می تواند در پیشگیری و درمان دیابت نوع 2 نقش مفیدی ایفا نماید. هر چند در مورد دوز موثر این دو نوشیدنی بر بیماری دیابت، به مطالعات بیشتری نیاز است.

گفتنی است نتایج مطالعه ذکرشده فوق در قالب مقاله ای علمی پژوهشی در فصل نامه «پرستاری دیابت» وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زابل به چاپ رسیده است.

 

گزارش: محمدرضا دلفیه

منبع: میری، ع. و همکاران. 1395. تأثیر نوشیدن چای سبز و ترش بر فاکتورهای متابولیک بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲: مروری بر شواهد موجود. فصلنامه پرستاری دیابت، 5(1): 49-40.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا