دوران سعی و خطا برای مدیریت مطلوب شهری سر آمده است

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایرنا، سازمان حفاظت از محیط زیست عصر سه شنبه میزبان جمعی از استادان و نخبگان برجسته علوم شهری در برنامه ای تحت عنوان سومین نشست هم‌اندیشی و هم‌آوایی آینده شهری ایران با محوریت سنجش وضعیت پایداری در کلانشهر تهران بود.
این نشست به صورت سلسله وار از سوی مجمع جهانی شهر اسلامی برگزار می‌شود و هدف از آن بررسی ارزش‌های کاربردی توسعه و پیشرفت مدیریت شهری در جهان و اثر آن بر شهرهای ایران و چشم‌انداز مدیریت شهری ایران، توجه به رویکردهای نوین توسعه شهری و باید و نباید‌های شهری و تبادل تجاربیات بین کارشناسان، صاحبنظران و مدیران شهری است.
در نشست امروز همچنین استفاده از عقل معاصر برای بهبود کیفیت زیست شهری، توجه به رویکردهای نوین توسعه شهری –تاریخی جهان، چشم‌انداز آینده شهری ایران و ترسیم آینده فرزندان ایران زمین و اولویت‌های آن بررسی شد.
رئیس مجمع جهانی شهر اسلامی در این تشست ضمن تاکید بر اینکه بایستی در آینده با تشکیل اتاق فکرهایی راه و روش هایی برای رفع معضلات تهران و سایر کلان شهرها از سوی مجمع جهانی شهر اسلامی معرفی و به کارگرفته شود، افزود: هم اکنون 27 هزار تجربه موفق با راه حل های جهانی از سال 1996 در سازمان ملل در عرصه مدیریت شهری جمع آوری شده است.
مسعود نصرتی ادامه داد: با استفاده از تجارب و تخصصی که در ایران اسلامی وجود دارد، باید بپذیریم که دوره سعی و خطا کردن دیگر به سرآمده است چراکه حقوق شهروندی و سرمایه هایی که در تهران و کلان شهرها از دست رفته دیگر قابل دستیابی و تکرار نیست.
شهردار قزوین با تاکید بر این که مشکلات کلان شهرها بعضا به این مناطق ارتباطی ندارد، گفت: مشکلات کلان شهرهایی همچون تهران بایستی در یک طرح آمایش سرزمینی دنبال و به آن پرداخته شود.
وی اظهارکرد: مجمع جهانی شهر اسلامی با 970 عضو و صاحب نظر ایرانی و خارجی با استفاده از ظرفیت دبیری شبکه راه حل های جهانی که از سوی سازمان ملل دریافت کرده همراهی لازم را با شهرداری ها، شوراهای اسلامی شهرها و وزارتخانه های مرتبط با مدیریت امور شهری خواهد داشت.
نصرتی در ادامه با اشاره به این که در این اجلاس به تجارب داخلی و اقدامات صورت گرفته در مدیریت مطلوب شهری همچون شهر قزوین پرداخته شد، گفت: سازمان ملل سه سال قبل شهر قزوین را که جایگاه تاریخی و فرهنگی دارد، به عنوان پایلوت جهانی شکوفایی شهری معین کرد و این شهر با کار ممتد و مشارکت و همدلی صاحب سند یکساله شد و در مرداد ماه سال 1395 این سند در مقر سازمان ملل به تصویب رسید.
وی با بیان این که این سند به یک آدرس جهانی تبدیل شده است، افزود: در حال حاضر برای تحقق 11هدف در زمینه بحث اسکان بشر و حقوق سکونت و همسایگی از نگاه اسلام، ما پایلوت اهداف توسعه پایدار هستیم و این تجربیات از جمله نحوه صحیح استفاده بهینه از منابع متعلق به مردم، در اختیار کلان شهرهایی همچون تهران قرار خواهد گرفت.

**ابتکار: مدیریت شهری بدون توجه به تغییر اقلیم میسر نمی شود
معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست نیز در این نشست اظهارکرد: امروز به دلیل گرایش جوامع به شهرنشینی توجه به مدیریت شهری اهمیت فراوانی یافته است.
وی ضمن تاکید بر توجه به شاخص ها و تعاریفی همچون شهرهای پایدار و محیط زیست تاب آور در ابعاد مختلف گفت: همه گروه ها از کودک تا سالمند قرار است در شهر زندگی کنند لذا ساکنان شهرها بایستی از تعالی مادی و معنوی لازم برخوردار شوند.
ابتکار با اشاره به علاقه انسان های سراسر دنیا به سکونت در شهرهایی با ویژگی قابل زیست بودن گفت: در حال حاضر شاخص های ارزشمندی در این بخش در حوزه های مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مطرح شده است.
وی تاکید کرد:امروزه در دنیا طراحی و برنامه ریزی شهری مبتنی برشاخص های زیست محیطی و سلامت از اهمیت ویڗه ای برخوردار است.
رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست اضافه کرد: در ایران نیز در بحث های مربوط به توسعه پایدار در برنامه ششم توسعه، برنامه ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب و برنامه های دولت یازدهم، شاخص های ارزشمندی مورد تاکید قرار گرفته است.
وی به احیای دریاچه ارومیه به عنوان یکی از اقدامات دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: دولت با توقف سدسازی، رهاسازی حقآبه، لایروبی رودخانه ها و اصلاح الگوی کشاورزی به این مهم دست یافت.
ابتکار با تاکید بر این که مدیریت شهری بدون توجه به مقوله تغییر اقلیم میسر نخواهد شد، به احیای دریاچه ارومیه و تاثیر آن بر زندگی ۱۴ میلیون نفر از ساکنان اطراف آن اشاره کرد و گفت:‌ این موضوع بیانگر تاثیر شگرف سیاست های کلان بر مباحث شهرنشینی است.
در ادامه این مراسم که با دعوت از تعدادی از اساتید و پژوهشگران حوزه شهری و معماری همراه بود، از کتاب “بازیابی سازمان فضایی باغ شهر صفوی قزوین' با قرائت پیام سازمان ملل متحد رونمایی شد.
در پیام سازمان ملل عنوان شده است: ' کتاب بازیابی سازمان فضایی باغ شهر صفوی قزوین یک پژوهش بنیادی است و داستان آغاز دوباره برای رهیافت شالوده یکی از سرزمین های افسانه ای جهان، ایران زمین، نقطه چرخش برای ارزش های زیستی یک تمدن، این بیش از یک کتاب است، فرایندی شبیه یک دگرسازی تمدن و شروع توسعه پایدار'.
بـر اسـاس این گزارش، پژوهـش حاضـر بـر بازنگـری مجـدد بـر اصـول، راهکارهـا و خلاقیت هـای مرتبـط بـا زمـان و مـکان در طراحـی شـهرها در سـرزمین ایـران، پیـش از ورود جریان هـای مـدرن در تمریـن هـای طراحـان، تمرکـز کـرده اسـت.
محـدوده ی اصلـی ایـن پژوهش شـهر دوران صفــوی و موضــوع آن اندیشــه کردن بــر چگونگــی ســازمان فضایــی و خوانــش تاریخــی طــرح شــهرهای صفویــان بــا تکیــه بــر شــهر قزویــن؛ پایتخــت دوم آنــان اســت.
به گفتــه ی اکثــر پژوهشگــران، طراحــان شــهری دوران صفویــه واپســین نســل خردمنــدی بودنــد کـه به درسـتی از دسـتاوردهای دیرینـه ی کهـن سـرزمین ایـران بـرای بـه اجـرا درآوردن آرمــان شــهرهای خــود بهــره جســته اند.
آثــار باقــی مانــده از دســتاوردها و ســاخته های آنـان هنـوز نیـز مایـه ی شـگفتی بازدیدکننـدگان و الهام بخـش معمـاران بزرگـی اسـت کـه از آنهــا دیــدن می کننــد.
بــا ایــن وجــود ســاختار بــاغ- شــهرهای صفــوی هنــوز به طــور همه جانبــه مــورد پژوهــش قــرار نگرفتــه و همچنــان ناشــناخته باقــی مانــده اســت.
همچنین در انتها نیز از پوستری با موضوع دریاچه ارومیه به منظور تقدیم به دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری تحویل معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست شد، پوستری که روی آن نوشته شده است:'سپاس آقای رئیس جمهور، فلامینگوها به ارومیه بازگشتند، این یک تغییر واقعی است'.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا