کاهش چالش های زیست محیطی از شاخصه های عملکردی دولت یازدهم است

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایرنا، همانگونه که نمودار و اعداد و ارقام نشان می دهد، وضعیت کیفی هوای اصفهان به عنوان یکی از هفت شهر آلوده کشور با تلاش های انجام شده از شرایط بحران و اضطرار خارج شده و تعداد روزهای سالم این کلانشهر از 107 روز در سال 92 به 287 روز در سال 95 رسید.
همچنین طبق این آمار تعداد روزهای ناسالم برای گروه های حساس از 162 روز در سال 92 به 69 روز در سال 95 و روزهای ناسالم برای عموم در این شهر از 88 روز در سال 92 به سه روز در سال گذشته تقلیل یافته است.
جلوگیری از استفاده سوختهای آلاینده، اجرای طرح جامع کنترل کیفی هوای اصفهان، تشکیل کارگروه مقابله با گرد و غبار، اجرای طرح 9 ماده ای احیای حوضه آبریز زاینده رود و راه اندازی کارگروه زیست بوم های حساس در بخش حیات وحش از جمله مهمترین اقدام های شاخص زیست محیطی در مدت فعالیت دولت تدبیر و امید در استان اصفهان ارزیابی می شود.

*جلوگیری از استفاده سوختهای آلاینده*
پیش از دولت یازدهم، دو نیروگاه اصفهان روزانه 15میلیون لیتر مازوت مصرف می کرد و به عنوان منابع آلاینده، چالش های مهم زیست محیطی بسیاری برای استان بوجود آورده بود اما با اقدام های انجام شده در دولت یازدهم، سوخت این نیروگاه بصورت کامل از مازوت به گاز طبیعی تغییر و وضعیت هوای اصفهان و مناطق اطراف بهبود یافت.
بهبود وضعیت سوخت خودروها و ارتقای آن از یورو 3 به یورو 4 از دیگر دستاوردها و اقدامات دولت تدبیر و امید در بخش تامین سوخت و محیط زیست است.

**اجرای طرح جامع کنترل کیفی هوای اصفهان
پایش صنایع و اجرای طرح جامع کنترل کیفی هوای اصفهان را یکی دیگر از عملکردهای زیست محیطی دولت تدبیر و امید در مدت چهار سال اخیر است.
مهار گرد و غبار، شناسایی منابع تولید ذرات معلق، برنامه ریزی برای حذف عوامل و کانون تولید ذرات معلق، خارج کردن صنایع آلاینده و ممنوعیت تولید و بهره برداری از معادن در شعاع 50 کیلومتری اصفهان را از دیگر ابعاد این طرح عنوان شده است.
در نتیجه اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوا در استان اصفهان، آمار روزهای سالم در این شهر درسال 94 نسبت به سال 93 سه برابر شد که این رشد از مصادیق موفقیت اجرای این طرح در کلانشهر اصفهان است.
برنامه جامع کنترل کیفی هوای اصفهان در سال 92 تصویب و از ابتدای سال 93 در اصفهان اجرایی شد.
در این برنامه 38 اقدام اساسی در هشت محور دیده و برای هشت شهرستان و 40 نقطه شهری در استان برنامه ریزی شد که بیش از 30 دستگاه اجرایی و مدیریت شهری در آن نقش دارند.

**تشکیل کارگروه مقابله با گرد و غبار**
افزایش گرد و غبار و توسعه کانون های فرسایش بادی، یکی دیگر از چالش های محیط زیست اصفهان است، این پدیده بدلیل خشکسالی های پی در پی در کانون های گرد و غبار در استان بویژه شرق اصفهان توسعه و پدید آمد.
در مقابله با این چالش زیست محیطی با تلاش دولت یازدهم، 10 هزار هکتار از اراضی شرق اصفهان به عنوان کانون اصلی گرد و غبار برای کاشت گیاه تاغ پیش بینی شده است که تاکنون بیش از دو هزار هکتار از این منطقه زیر کشت نهال تاغ رفته است.
علاوه بر این کارگروهی برای اتخاذ راهبردهای مناسب برای کاهش آلایندگی ناشی از فعالیت برخی واحدهای آلاینده در اطراف شهر اصفهان تشکیل و فعالیت خود را آغاز کرد.
براساس مصوبات این کارگروه مجوز فعالیت هیچ معدنی در این منطقه تمدید نخواهد شد و هیچ مجوز جدیدی برای احداث معدن در منطقه صادر نمی شود و به واحدهایی که آلایندگی آنها محرز شده نیز فرصت داده شده تا رفع آلایندگی کنند.
وجود بیش از 350 کارخانه تولید آجر، بیش از 70 کوره گچ در شعاع 50 کیلومتری شرق اصفهان،ا نقش مهمی در انتشار گرد و غبار در هوای اصفهان دارد.

**شناسایی کانون های فرسایش بادی و مولد گرد و غبار**
در اجرای برنامه جامع کاهش آلودگی هوای اصفهان، شناسایی کانون های فرسایش بادی و مولد گرد و غبار طبیعی و انسان ساز در دستور کار کارشناسان محیط زیست استان قرار گرفت.
با توجه به وجود یک میلیون و 90 هزار هکتار کانون بحرانی گرد و غبار در استان، بخش عمده ای از کارخانه‌های تولید گچ سنتی به عنوان یک تهدید جدی برای محیط زیست تعطیل و مجوز آنها تمدید نشد.
تمدید نکردن مهلت قرارداد فعالیت 6 معدن گچ و خاک و جلوگیری از توسعه آن‌ها به‌عنوان تهدیدی جدی در شرق اصفهان و عامل ایجاد حدود 8 تا 12هزار هکتار کانون بحرانی فرسایش بادی از دیگر اقدامات بسیار مهم در مقابله با منشأء داخلی گردوغبار در استان است.
همچنین در این راستا بالغ بر 10 هزار هکتار از اراضی شرق اصفهان به عنوان کانون اصلی گرد و غبار برای کاشت تاغ پیش بینی شده که تاکنون دو هزار هکتار از آن زیر کشت نهال تاغ رفته است.

** اقدامات حمل و نقلی در راستای بهبود کیفیت هوای اصفهان**
تجهیز ناوگان اتوبوسرانی اصفهان و حومه به 300 دستگاه اتوبوس گازسوز، گامی مهم و عملی در کاهش آلودگی هوا و افزایش توان حمل و نقل درون شهری ارزیابی می شود.
افزایش خطوط اتوبوس های 'بی آر تی' و افتتاح فاز اول و دوم خط یک متروی اصفهان از دیگر اقدامات در راستای کاهش الودگی هوای کلانشهر اصفهان محسوب می شود.
همچنین نو‌سازی اتوبوس‌های فرسوده، افزایش مسیر‌های دو‌چرخه ‌سواری، اجرای طرح روز سه شنبه های بدون خودرو و نصب دوربین های نظارت تصویری از جمله اقداماتی است که در حوزه رسیدگی به وضعیت حمل و نقل اصفهان در راستای کاهش آلودگی هوای این کلانشهر صورت گرفته است.
**اجرای طرح 9 ماده ای احیای حوضه آبریز زاینده رود**
یکی از مهمترین چالش های زیست محیطی استان اصفهان در چند ساله اخیر رودخانه زاینده رود و حوضه آبریز این رود بود که این موضوع در اولویت برنامه های مدیریت استان قرار گرفت.
به گفته کارشناسان، اقدام هایی که در چهار سال گذشته درباره جریان آب زاینده رود انجام شده، در 50 سال گذشته بی سابقه بوده که از جمله آن می توان به اجرای طرح 9 ماده ای احیای حوضه آبریز زاینده رود اشاره کرد.
طرح 9 ماده ای توسط مدیریت استان اصفهان تهیه و تدوین شده و بصورت لحظه به لحظه پیگیری می شود و در صورت هماهنگی همه دستگاه های ذیربط، این طرح تا سال آینده بطور کامل اجرایی خواهد شد.
زاینده رود به عنوان بزرگترین جریان آبی منطقه مرکزی ایران در سال های اخیر با پدیده خشکسالی، افزایش برداشت و سوء مدیریت منابع آب مواجه و در محل پائین دست در بیشتر ماه های سال با خشکی مواجه شده است.
طرح 9 ماده ای احیای حوضه آبریز زاینده رود در سال 93 با هدف هماهنگی و اعمال مدیریت واحد بر این حوضه آبریز در موضوعات منابع، مصارف و حقابه ها به تصویب شورای آب کشور رسیده است.

**حفاظت از تنوع زیست محیطی زاگرس و مناطق کویری**
دولت یازدهم با قوت، حفاظت از تنوع زیست محیطی زاگرس مرکزی فریدونشهر، سمیرم و حفاظت از یوزپلنگ ایرانی در مناطق کویری را در دستور کار خود قرار داده است.
همچنین در این مدت سه منطقه جدید، بکر و مستعد خارو، یلخا و کوه بزرگی به مناطق حفاظت شده استان اصفهان اضافه شده است.
هم اکنون 10 منطقه چهارگانه و 11 منطقه شکار ممنوع در استان اصفهان وجود دارد که این گستره بدان معنا است که 14.5 درصد از مناطق تحت حفاظت کل کشور در استان اصفهان است.
به گفته مدیرکل محیط زیست توجه به فعالیت های فرهنگ سازی در حوزه محیط زیست، تقویت سازمان های مردم نهاد، اجرای فعالیت های آموزشی و فرهنگ سازی در حوزه محیط زیست در سایه رویکرد های زیست محیطی دولت تدبیر و امید از اولویت های استان در این بخش است.
در این زمینه استاندار اصفهان در گفتگو با ایرنا تصریح کرد: معضلات زیست محیطی و مهار آن از مهمترین مطالبات مردم بود به همین جهت در دولت یازدهم در اولویت برنامه های مدیریت استان قرار گرفت.
رسول زرگر پور اظهار کرد: مسائل زیست محیطی در مدت سه یا چهار دهه اخیر مورد بی توجهی ها، بی برنامگی ها و بی تدبیری ها در کشور قرار گرفته بود و به همین دلیل براحتی نمی توان تمامی این مشکلات را یک شبه رفع کرد لذا تمامی تلاش های صورت گرفته برای متوقف ساختن چالش ها و برگرداندن شرایط به حالت معمولی و عادی است.
استاندار خاطرنشان کرد: این دولت با اجرای طرح های کاهش آلودگی هوا و مقابله با گرد و غبار در عمل نشان داده که دولتی زیست محیطی است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا