تاثیر رژیم غذایی مادران در سلامت جنسی فرزندان پسر

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایرنا، کتر علیرضا علیزاده مقدم ماسوله اظهار کرد: این موضوع در مدل حیوانی به اثبات رسیده و پژوهشگران در حال بررسی و مطالعه دقیق تر در این زمینه هستند تا آن را در مدل انسانی نیز به اثبات برسانند.
وی ادامه داد: تا حدود زیادی مشخص شده که مصرف آنتی اکسیدان در کنار روغن ماهی (به دلیل داشتن امگا 3) می تواند در توان باروری فرزندان نقش موثری داشته باشد. البته مصرف زیاد آنتی اکسیدان هم می تواند خطرناک بوده و عوارضی را به همراه داشته باشد که لازم است از مصرف بی رویه آن خودداری شود.
علیزاده در اشاره به رابطه بین رژیم غذایی مناسب در دوران بارداری و شیردهی مادر و سلامت فرزند، گفت: برخی از مشکلات دوران بزرگسالی از جمله دیابت می تواند به دلیل تغذیه نامناسب مادران در دوران بارداری و شیردهی باشد و تغذیه در این دوران برخی از اتفاقات مهم در آینده را رقم می زند.
عضو هیات علمی گروه جنین شناسی پژوهشگاه رویان گفت: همچنین مصرف اسیدفولیک توسط مادران باردار در توسعه عصبی جنین بسیار موثر است و این موضوع در مطالعات انجام شده به اثبات رسیده است.
وی ادامه داد که مصرف ویتامین D نیز در دوران بارداری و شیردهی می تواند اثرات خوبی روی فرزندان داشته باشد و کمبود ویتامین D آنان را تامین می کند تا کودکان براثر کمبود دچار آسیبی نشوند.
به گفته دکتر علیزاده، تحقیقی در پژوهشگاه رویان انجام گرفته است تا ارتباط تغذیه مادر با روغن ماهی و ویتامین E در دوران بارداری و شیردهی را بر کیفیت سلول‌ های جنسی فرزندان پسر بررسی شود.
دکتر شاهوردی، دکتر علیزاده مقدم ماسوله، فهیمه زارع ابراهیم آباد و همکاران شان در پژوهشگاه رویان، موش‌ های مدل آزمایشگاهی ماده را به گروه ‌های مختلفی تقسیم کرده و ترکیبی از روغن ماهی، ویتامین E یا هر یک به تنهایی را در دوره ‌های زمانی پیش از بارداری، حین بارداری، حین شیردهی یا ترکیبی از زمان‌ های فوق، به موش‌ های مورد نظر خوراندند.
نتایج این پژوهش که در مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک به چاپ رسیده است، نشان داد که برای بهبود سلامت جنسی فرزندان پسر، ضروری است مادران شیرده علاوه بر امگا 3 از آنتی‌اکسیدان نیز در رژیم غدایی خود استفاده کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا