نقشه راه «کلان داده ها» در پژوهشگاه ارتباطات تدوین شد

 نقشه راه کلان داده ها همسو با اجرای سند راهبردی برنامه ششم توسعه کشور و برای تحقق هدف کمی «رصد، پژوهش و ارتقای دانش داخلی» در بخش کلان داده ها در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات تدوین شده است.
هدف طرح تدوین نقشه راه که از طرف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به پژوهشگاه ابلاغ شد، شناسایی ابعاد مختلف فناوری کلان داده ها و فراهم سازی بستری مناسب برای ایجاد و توسعه اکوسیستم فناوری کلان داده ها و بهره گیری از ارزش های پنهان در کلان داده ها در کشور است.
این طرح چهار مرحله اصلی دارد که مرحله های نخست و دوم آن به پایان رسیده است که به تدوین منشور طرح مطابق استاندارد پژوهشگاه، تصویب منشور طرح، تعیین مفاهیم اساسی کلان داده ها، گونه شناسی کلان داده ها از منظرهای فناوری، کسب و کار، امنیت، سرویس ها، کاربردها، استانداردها و قوانین و مقررات، تعیین معماری مرجع و زنجیره ارزش کلان داده‌ها اختصاص دارد.
اکنون طرح در مرحله سوم به تحلیل محیط و تعیین زیست بوم کسب و کار کلان داده ها و ذینفعان آن در ایران می پردازد.
کلان داده­ ها (Big Data) به حجم زیادی از داده­ ها اطلاق می­شود که پردازش آنها به وسیله پایگاه داده­ های سنتی و ابزارهای پردازش و تحلیل سنتی قابل انجام نیست.
ارزش بالقوه نهفته در کلان داده­ ها آنقدر بالاست که در دهه آتی می­توان آن را به مثابه یک چاه جدید نفتی کشف نشده دانست؛ به طوری که امروزه داده ها به عنوان یک دارایی ملی شناخته می شوند. 
همچنین تحلیل و استفاده از داده ها به عنوان یک عامل کلیدی برای رقابت و رشد همه شرکت ها است و می تواند موجب مزیت رقابتی در اشتغالزایی، رونق کسب و کار، نوآوری و اثرات مثبت اجتماعی شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا