موفقیت محققان در ساخت تجهیزات آزمایشگاهی مقاومت مصالح

 به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، دستگاه‌های آزمایشگاهی متعدد کاربردهای گوناگون و سازوکارهایی با فناوری و دانش خاص خود را نیاز دارند، اما تجهیزات آزمایشگاهی فیزیکی و شناخت مؤلفه‌های مکانیکی علاوه بر دانش فنی بالا نیازمند دقت بسیار زیادی در ساخت و طراحی هستند تا کارآمدی خود را به نمایش بگذارند.

بر همین اساس طراحی و ساخت دستگاه‌های آزمایشگاهی مربوط به تست‌های خواص مکانیکی مانند دستگاه‌های اتوماتیک مکانیکی، هیدرولیکی و پنوماتیکی در دماهای معمولی و دماهای بالا و همچنین طراحی دستگاه‌های آزمایشگاهی مربوط به آزمایشگاه مقاومت مصالح نتیجه فعالیت یکی از شرکت‌های فناور کشور است.

محمدرضا محمدصالحی، مجری طرح، طراحی و ساخت دستگاه آزمایش پیچش اتوماتیک را یکی از دستاوردهای این تیم تحقیقاتی دانست و ادامه داد: این دستگاه به گونه‌ای طراحی شده که پیچش الاستیک و پلاستیک تا نقطه شکست به صورت اتوماتیک و نیز رسم نمودارهای گشتاور برحسب زاویه پیچش و منحنی تنش برشی را بر حسب کرنش برشی به صورت آنلاین نمایش می‌دهد.

به گفته وی نمونه‌های فلزی، غیر فلزی، پلیمرها و سرامیک‌ها از جمله مواد دارای کرنش بسیار بالا و جزو مواد مورد آزمون این دستگاه هستند و این دستگاه که بر اساس استانداردهای خاص این حوزه طراحی شده، می‌تواند معیارهای گوناگون ارزیابی را از طریق کامپیوتر نیز کنترل و نتایج داده‌ای و گراف‌های حاصل را ارائه دهد.

مجری طرح از عرضه دستگاه خستگی اتوماتیک به عنوان دستگاه دیگری که برای ارزیابی و آزمایش بر روی نمونه‌های استاندارد انواع فلزات و آلیاژها است خبر داد و یادآور شد: این دستگاه برای انجام آزمایش در سیکل‌های بسیار طولانی بر روی نمونه‌های استاندارد انواع فلزات و آلیاژها کاربرد دارد.

محمد صالحی با بیان اینکه دستگاه خستگی اتوماتیک چهار مفصله نوع دیگری از دستگاه یاد شده است، به ویژگی‌های این دستگاه اشاره کرد و گفت: توانمندی چرخش 3000 دور بر دقیقه و حداکثر بارگزاری روی هر محور از ویژگی‌های این دستگاه است که باعث مزیت‌های فراوانی در مقایسه با دستگاه‌های مشابه داخلی و قابل رقابت با دستگاه‌های خارجی شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا