کاوش در مقبره 2 هزار و 800 ساله

علم باستان شناسی با بررسی آثار فرهنگی و شواهد باقی مانده از روزگار باستان، نسبت به مطالعه و تفسیر شرایط فرهنگی؛ هنر؛ تاریخ و فناوری های استفاده شده توسط انسان در دوران گذشته اقدام کرده و بخش هایی ناشناخته از زندگی بشر را کشف و بررسی می کند. یکی از اصلی ترین بخش های فعالیت های باستان شناسی، عملیات حفاری و کاوش است که طی آن آثار و شواهد مادی ، بقایای معماری و اشیا باقی مانده از روزگاران پیشین از زیر خاک خارج شده و پس از مطالعه به موزه ها انتقال داده می شود. این عملیات مستلزم دقت و دانش بسیار زیادی بوده و اشیا و یافته های هر کاوش باید به بهترین نحو و با کمترین آسیب ممکن از محوطه خارج شوند. از سوی دیگر هر مرحله از این عملیات باید با دقت و ظرافت بسیار زیادی مستند سازی و ثبت شده و نقشه ها و پلان های سایت تهیه شوند.

یکی از اصلی ترین بخش های فعالیت های باستان شناسی، عملیات حفاری و کاوش است که طی آن آثار و شواهد مادی ، بقایای معماری و اشیا باقی مانده از روزگاران پیشین از زیر خاک خارج شده و پس از مطالعه به موزه ها انتقال داده می شود. این عملیات مستلزم دقت و دانش بسیار زیادی بوده و اشیا و یافته های هر کاوش باید به بهترین نحو و با کمترین آسیب ممکن از محوطه خارج شوند.

به دلیل نوع زندگی انسان و موارد مختلفی که بشر در طول زندگی خود با آن ها سرو کار دارد، آثار کشف شده در سایت های باستان شناسی نیز متعدد هستند. برای نمونه باستان شناسان ممکن است در طول یک فصل حفاری و تنها در یک ترانشه با ابزارهای سنگی، سفالینه ها، آثار هنری، بقایای معماری، اشیا فلزی، مواد ارگانیک و آلی از قبیل چوب، استخوان، چرم و …؛ تدفین و اسکلت های انسانی و حیوانی رو به رو شوند که بررسی هر یک از این موارد نیازمند تخصص و مطالعه فراوانی است. به تازگی یک مقبره باستانی در روستای گوجون واقع در منطقه ژینگ تانگ استان هبی در شمال کشور چین توسط باستان شناسان در حال حفاری است. این فصل کاوش و حفاری از روز 12 ژوئن سال جاری میلادی برابر با 22 خرداد ماه آغاز شده و مطالعات باستان شناسان نشان می دهد این مقبره در فاصله زمانی سال های 770 پیش از میلاد تا 476 پیش از میلاد مورد استفاده قرار گرفته است. گفتنی است عملیات کاوش فوق الذکر بسیار وسیع بوده و این محوطه باستانی، مساحتی بالغ بر 500 هزار متر مربع را در بر می گیرد. در این عملیات حفاری آثار مربوط به تدفین، بقایای چرخ های ارابه، سفالینه های باستانی و استخوان های حیوانات به دست آمده اند. به طور معمول کاوش های مقابر دارای اهمیت زیادی هستند زیرا در این سایت ها علاوه بر وجود آثار و اشیا متعددی که بر اساس اعتقاد پیشینیان در کنار جسد قرار داده می شد تا وی را در سفر بعد از مرگ یاری کند، شواهدی از اعتقادات، آداب و رسوم و فرهنگ ملل نیز قابل مشاهده است. در این گزارش تصویری با نحوه عملیات کاوش و مطالعات یک سایت باستانی آشنا شده و می توانید چگونگی رفتار و پژوهش های انجام شده توسط باستان شناسان را در حین عملیات شاهد باشید.

منبع: xinhuanet

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا