شارژ بی سیم تلفن همراه درحالی که راه می روید

استفاده از شارژرهای بی سیمی که برای تلفنهای همراه هوشمند و سایر گجتها به کار گرفته می شوند به سرعت در حال افزایش است اما این فناوری هم در نوع خود یک محدودیت بزرگ دارد: کاربر محبور است تلفن همراهش را بر روی دستگاه شارژر قرار داده و پس از مدتی به سراغ آن بیاید و این یعنی فاصله گرفتن از دستگاهی که همواره باید همراه کاربر باشد.

اکنون محققان فناوری جدیدی ابداع کرده اند که به کاربر این امکان را می دهد تا تلفن همراه و سایر گجتهای همراهش را درحالی که به حرکت خود ادامه می دهد از راه دور شارژ کند.

شارژرهای بی سیم فعلی از طریق القای مغناطیسی کار خود را انجام می دهند. در این حالت تلفن همراه هوشمند یا هر گجت دیگری در فاصله ثابت و مشخصی از شارژر بی سیم قرار می گیرد.

اکنون محققان دانشگاه استنفورد شارژر بی سیمی را طراحی کرده اند که حتی در زمانی که تلفن همراه تا یک متر از آن فاصله می گیرد عملیات شارژ را با موفقیت انجام می دهد و این درحالی است که در حین فرآیند شارژ روند انتقال انرژی افت نمی کند.

این محققان در نمایش اولیه از نوآوری شان، نشان دادند که چگونه می توان یک لامپ LED متحرک را با استفاده از این فناوری و بدون کاهش شدت نور لامپ شارژ کرد.

محققان برای دستیابی به چنین موفقیتی از ایده ای برگرفته از مکانیک کوانتومی موسوم به تناسب زمان – تقارنی استفاده کرده اند.

مترجم : مهدی پیرگزی