کشتی هوایی دوگانه سوز کلاس جدیدی در صنعت هوانوردی

کشتی های هوایی دوگانه سوز در قیاس با هواپیماها و حتی بالگردها، مزیتهای چشمگیری دارند. آنها  اگرچه ظاهری بسیار بزرگ دارند اما در برقراری دسترسی به نقاط دورافتاده و صعب العبور در سراسر جهان قابلیتهای غیرقابل انکاری دارند. ویژگی مهم این سیستمهای هوایی عدم نیاز به زیرساختارهای خاص و پیچیده است. این ویژگی در مقایسه با هواپیماها که نیاز به فرود بر روی باند فرودگاه یا بالگردها که حداقل به سکوی مسطحی نیاز دارند بیش از هر زمان دیگری به چشم می آید.

برای کشتی های هوایی و صد البته نسخه دوگانه سوز آنها فصلهای مختلف سال معنا ندارند. آنها در هر موقعی از سال و در هر شرایطی می توانند خود را به دورافتاده ترین نقاط برسانند حال آنکه ممکن است دسترسی به این نقاط از راههای زمینی غیرممکن باشد. در واقع استفاده این فناوری در مواردی که امکان استفاده از جاده، راه آهن و زیرساختارهای مرتبط با هواپیما و بالگرد وجود نداشته باشد خود را بیش از هر زمان دیگری نشان می دهد.

شرکتها و مراکز زیادی در سراسر دنیا بر روی این فناوری کار می کنند اما تولید آن کار دشواری است. شرکت لاکهید مارتین آمریکا کشتی های هوایی Hybrid Airships را تولید می کند. این شرکت بیش از 20 سال بر روی توسعه این فناوری کار کرده و اکنون آن را به عنوان یک فناوری تجاری و سودآور به دنیا ارایه می کند. لاکهید مارتین تحقیقات زیادی بر روی کارکردهای این فناوری انجام داده و ثابت کرده است که کشتی های هوایی دوگانه سوز از بعد اقتصادی اهمیت زیادی داشته و برای بازارهای سراسر جهان جذاب هستند.

تقریبا 10 سال پیش بود که لاکهید مارتین با به پرواز درآوردن کشتی هوایی P-791 به دنیا نشان داد که این فناوری قابلیت تبدیل شدن به یک صنعت سودآور را دارد. از زمان این شرکت تمام تلاش خود را به کار بسته تا با در نظر گرفتن استانداردهای پیچیده و سرسختانه سازمان هوانوردی فدرال آمریکا، مجوزهای لازم برای ساخت و به پرواز درآوردن چنین سیستم هوایی غول پیکری را کسب کند. حالا می توان به کشتی های هوایی دوگانه سوز به عنوان کلاس جدیدی در صنعت سیستمهای هوانوردی نگاه کرد.

همزمان با افزایش دانش ساخت کشتی های هوایی، فناوریهای مرتبط با آنها نیز ارایه می شود. سیستم روباتیکی SPIDER از جمله این موارد است که به طور خودکار، وجود هر گونه درز در قسمت بالن کشتی هوایی را تشخیص داده و آن را مسدود می کند.

مترجم : مهدی پیرگزی

منبع : lockheedmartin

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا