جریمۀ سنگین برای گوگل

اتحادیۀ اروپا در قسمت‌هایی از فعالیت‌های گوگل که شامل موتور جستجو، اندروید و بخش تبلیغات است، تحقیقات گسترده‌ای را در رابطه با نقض قوانین ضد‌انحصارطلبی این شرکت عظیم فناوری آغاز کرده است و این بخش‌ها را به نقض این قوانین متهم کرده است.

پیش‌بینی می‌شود که طبق یکی از این تحقیقات که در مراحل پایانی خود به سر می‌برد، گوگل مجبور به پرداخت جریمۀ سنگینی شود. تا جایی‌که بر اساس گزارش ژورنال وال‌استریت، این جریمه ممکن است تا 10 درصد درآمد سالیانۀ این شرکت بزرگ فناوری باشد که با در نظر گرفتن درآمد سالانۀ حدود 90 میلیارد دلاری این شرکت، جریمۀ احتمالی آن بسیار سنگین خواهد بود.

پیش‌تر نیز شرکت اینتل (شرکت تجهیزات رایانه‌ای آمریکایی) توسط اتحادیۀ اروپا به جرمی مشابه شرکت گوگل، 1.06 میلیارد یورو جریمه شده بود اما پیش‌بینی‌ها برای در نظر گرفتن مبلغ جریمۀ گوگل بسیار بیشتر از اینتل است.

 

گفتنی است که اگر خطاکار بودن شرکت گوگل اثبات شود، این شرکت علاوه بر پرداخت جریمه، مجبور خواهد شد که بعضی از سیاست‌های خود را نیز در اروپا تغییر دهد.

گوگل به عنوان زیرمجموعۀ برند آلفابت هم‌اکنون برای نقض قوانین رقابتی در اتحادیۀ اروپا متهم اصلی شناخته می‌شود. اگرچه در تحقیقاتی که قبلاً انجام شده است و تحت فشار آمریکا، «خواکین آلمونیا» (که مسئول بخش رقابتی شرکت‌های فعال در اتحادیۀ اروپا بود)، موفق به اثبات جرم گوگل نشد اما گویا جریان فعلی، نتیجۀ متفاوتی را در بر دارد و با توجه به مشکلاتی که میان اتحادیۀ اروپا و دولت ایالات متحده، بروز کرده، احتمال اثبات این نتیجه کم نیست.

«مارگارت وشتاگر»، در حال حاضر مدیریت بخش رقابتی شرکت‌های فعال در اتحادیۀ اروپا را بر عهده دارد که تحقیقات خود را در راستای اثبات اتهام نقض قانون ضدانحصارطلبی شرکت گوگل از سال 2015 آغاز کرده است.

پیش‌تر در روسیه نیز شرکت گوگل متهم به نقض قوانین رقابتی به وسیلۀ اندروید شده بود.

رأی نهایی اتحادیۀ اروپا هنوز مشخص نیست و در هفته‌‌های آینده اعلام خواهد شد. البته گوگل اجازه و فرصت اعتراض به رأی و درخواست تجدیدنظر را خواهد داشت. هم‌اکنون این شرکت غول‌پیکر فناوری متهم به ایجاد شرایطی خاص برای محصولات خود است که فرصت و امکان رقابت برای دیگر شرکت‌ها را محدود و دشوار می‌کند.

غزال غضنفری

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا