حافظه تهرانی‌ها چرا آب می‌رود؟

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، جواد حاتمی عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفته هدف از این مطالعه با تمرکز روی موضوعات شناختی و علوم اعشاب شناخت و مطالعه دهن و چگونگی ارتباط و تاثیرپذیری مغز از جهان اطراف است. او در توضیح موضوع بررسی‌ها و علوم شناختی گفته است:« در این علم بررسی می‌شود که چگونه ذهن در دنیای اطراف خود را بازنمایی می‌کند و بر اساس این بازنمایی چگونه می‌توان رفتار را کنترل کرد و انسان را شناخت».

حاتمی همچنین به مطالعات انجام شده در حوزه حافظه در کشور و جهان اشاره کرده و تاثیر سبک و محیط زندگی بر حافظه را مهم دانسته است.  عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفته این پروژه «بررسی تغییرات حافظه در بزرگسالان ساکن شهر تهران» نام گرفته  و از جمله مهم‌ترین مطالعات انجام شده در این زمینه است. به گفته حاتمی  ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی با حمایت از این پروژه گام مهمی در راه شناخت معضلات شناختی ایجاد شده در تهران برداشته است. او از طی شدن مراحل پایانی پروژه خبر داده و گفته است، در این تحقیق عملکرد حافظه بیشتر از 1000 شهروند تهرانی مورد بررسی قرار گرفته است. در این پروژه مهم‌ترین هدف بررسی  بررسی تغییرات ذهن در گذر زمان بوده است.حاتمی در این مورد می‌گوید:« بر این اساس در این مطالعات به دنبال آن هستیم که چه عواملی می‌تواند بر افت حافظه تاثیرگذار باشد و چه عواملی در بهبود عملکرد مغز مؤثر است».

 

یکی دیگر از اهداف این پروژه به گفته حاتمی شناسایی عوامل خطرساز در بروز بیماری‌های شناختی مانند آلزایمر است. در این پژوهش تلاش شده  تا عوامل اصلی برای پیش‌بینی بروز بیماری‌های شناختی مانند آلزایمر و همین‌طور فاکتورهای اساسی مؤثر در حفظ توانایی حافظه در بزرگسالی به ویژه در سالمندی شناسایی و نحوه عملکرد آن‌ها مشخص شود. در این پژوهش همچنین شناسایی سن کلیدی شروع افت حافظه یکی دیگر از مهم‌ترین اهداف بوده است:«ما در این پروژه به دنبال این هستیم که چه سنی، سن اصلی افت حافظه است و عوامل شخصیتی، زیستی و سبک حافظه و رژیم‌های غذایی چه اثراتی می‌توانند بر روی حافظه داشته باشند».

به گفته این پژوهشگر در حال حاضر پروژه مراحل پایانی را طی می‌کند و در حال گردآوری و تحلیل اطلاعات به دست آمده است.

در جهان پژوهش‌های زیادی در رابطه با تاثیر عوامل محیطی، سبک زندگی و شخصیت در بروز بیماری‌های شناختی انجام شده است. سال گذشته محققان سوئدی نشان دادند، آلودگی هوا و فلزات سنگین موجود در هوا یکی از عوامل موثر بر بروز بیماری آلزایمر است. همچنین نقش آلودگی‌های شهری در کاهش توانایی و عملکرد شناختی کودکان از سوی سازمان بهداشت جهانی مورد تاکید قرار گرفته است. این نقص در کودکی می‌تواند به کاهش و نقص عملکرد شناختی موثر و جدی در بزرگسالی منجر شود.

غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا