هواپیمای خورشیدی با قابلیت پرواز در مدارهای فوقانی

در دهه های اخیر شاهد گسترش استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین و پهپاد ها (واژه پهپاد مخفف عبارت پرنده هدایت پذیر از دور است) در سراسر دنیا هستیم . پهپادها بسته به اندازه و نوع آن ها قادر به انجام ماموریت های مختلفی بوده و حتی برخی از آن ها می توانند با خود محموله های بار یا انسان را حمل کنند. عمده ترین موارد استفاده از پهپادها در حال حاضر ، برنامه های نظامی ، جاسوسی و خدماتی است. از این هواپیماهای بدون سرنشین همچنین می توان برای مصارف علمی مانند نقشه برداری و شناسائی نیز استفاده کرد.

این پهپاد با انرژی خورشیدی کار کرده و قادر است در ارتفاعی بسیار زیاد فضائی تقریبا خارج از اتمسفر زمین فعالیت کند، این پهپاد همچنین عنوان بزرگترین پهپاد خورشیدی در جهان را به خود اختصاص داده و طول بال های آن 45 متر است. سراسر بدنه خارجی این پهپاد با سلول های خورشیدی پوشانده شده و قادر به پرواز در ارتفاعی بین 20 تا 30 کیلومتر از سطح زمین است.

 انواعی از پهپادها نیز به گونه ای طراحی شده اند که کاربری آن ها انجام عملیات امداد و نجات در شرایط اضطراری و حوادث و سوانح است. به طور معمول پهپادها برای ماموریت هایی در ارتفاعات نزدیک به سطح زمین طراحی شده و چندان در مناطق پر ارتفاع استفاده نمی شوند.  

به تازگی پژوهشگران چینی موفق به طراحی و آزمایش موفقیت آمیز یک پهپاد ویژه و بسیار بزرگ شده اند که با انرژی خورشیدی کار کرده و قادر است در ارتفاعی بسیار زیاد فضائی تقریبا خارج از اتمسفر زمین فعالیت کند. عملیات پرواز آزمایشی این پهپاد در بیست و چهارم ماه می سال جاری میلادی (برابر با سوم خرداد ماه) بدون حضور خبرنگاران و رسانه ها انجام شده بود. اطلاعات این عملیات روز گذشته از سوی خبرگزاری دولتی چین منتشر شد. گفته می شود این پهپاد، عنوان بزرگترین پهپاد خورشیدی در جهان را به خود اختصاص داده و طول بال های آن 45 متر است. سراسر بدنه خارجی این پهپاد با سلول های خورشیدی پوشانده شده و قادر به پرواز در ارتفاعی بین 20 تا 30 کیلومتر از سطح زمین است. بر اساس اطلاعات منتشر شده در این رابطه، پهپاد خورشیدی مدارگرد قادر به حرکت با سرعتی بین 150 تا 200 کیلومتر در ساعت بوده و می تواند در ماموریت های طولانی مدت، انجام وظیفه کند.

این هواپیمای بدون سرنشین عمدتا برای مواردی چون انجام عملیات های هوابرد، هشدار، شناسائی، نظارت و بررسی بلایای طبیعی، هواشناسی و ارتباطات استفاده می شود.

منبع: xinhuanet

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا