جایگاه آمریکا در تحقیقات علمی متزلزل شد

به گزارش سیناپرس از مهر و به نقل از نیوزویک، گزارش جدید دانشگاه میشیگان نشان می دهد رتبه یک آمریکا در حوزه تحقیقات علمی متزلزل شده است. محققان این دانشگاه تحقیقات علمی ۱۵ سال را تحلیل کردند و به این نتیجه رسیدند که در حالیکه دولت آمریکا از بودجه تحقیقاتی خود کاسته، هر روز بر تعداد تحقیقات چینی در حوزه پزشکی افزوده می شود.

 بشیر عمری پروفسور روانشناسی و پزشکی در دانشگاه میشیگان در این باره می گوید: تحلیل های ما به طور واضح نشان می دهد چین سرمایه گذاری کلانی در بخش تحقیقات انجام داده است.

در خلاصه این گزارش آمده است: آمریکا همچنان بیشترین میزان بودجه تحقیق و توسعه را در جهان دارد اما نگرانی هایی درباره کاهش پشتیبانی دولت فدرال در حوزه تحقیقات پزشکی وجود دارد. این روند در صورت ادامه،  نقش محققان آمریکایی در حوزه اکتشافات و تحقیقات پزشکی و کلینیکی را کمرنگ تر می کند.

این در حالی است که دولت ترامپ در این اواخر پیشنهاد کرده بود در بودجه برنامه های تحقیقاتی پزشکی مانند  شیوع بیماری های واگیردار، خدمات درمانی برای افراد فقیر، پیر و ناتوان کاهش قابل توجهی اعمال شود.  

 در همین راستا بودجه دولت آمریکا که در ۲۳ می اعلام شد نیز  نشان داد بودجه تحقیقات پزشکی از ۳۱.۸  به ۲۶ میلیارد دلار رسیده  است.

از سوی دیگر همزمان با کاهش بودجه های تحقیقاتی در آمریکا، چین بر بودجه های تحقیقاتی خود افزوده است.

هدف این کشور آن است که به رهبر تحقیقات علمی در جهان تبدیل شود. دانشگاه های چینی نیز سعی دارند با دستمزدهای کلان و بودجه های قابل توجه تحقیقاتی، محققان دانشگاه های آمریکایی و اروپایی را به خود جذب کنند و به این وسیله در حوزه های فیزیک، ژنومیک و پزشکی به قدرت دست یابند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا